Clinical Leadership - "Weer een rollenspel, maar toch werkt dat”

Gepubliceerd op: Thu Feb 08 10:30:00 CET 2024

Kinderchirurg Joep Derikx dacht wel dat het goed zat met zijn leiderschapsskills en -stijl, maar dat dit ook bevestigd werd tijdens de leergang Clinical Leadership, was een mooie opsteker. Bovendien ontdekte hij waaróm zijn manier van leidinggeven werkt. En hoe hij dit bewuster, en dus effectiever, kan inzetten.

Sinds een aantal jaar geeft Joep leiding aan meerdere postdocs en promovendi. Dat deed hij altijd een beetje op gevoel; zoals hij dacht het moest. “Eigenlijk op de manier waarop ik zelf begeleid zou willen worden en zoals ik had afgekeken bij voorgangers of andere rolmodellen. Maar ik was eigenlijk wel benieuwd of het überhaupt ergens op sloeg wat ik deed. Ik had wel behoefte aan wat meer kennis over leiderschap.”

Verschillende persoonlijkheden

Vooral verrassend vond Joep dan ook de theorie achter leiderschap. “Met name het inzicht in verschillende persoonlijkheden en de persoonlijke eigenschappen en leiderschapskenmerken en -kwaliteiten die jou typeren.” Maar ook wat het effect hiervan is op anderen en – de dynamiek van – een groep. “Dat was heel leuk om te ontdekken. Ikzelf ben vrij positief en optimistisch en gebruik vaak een grapje om bijvoorbeeld het ijs te breken en verbinding te zoeken. Maar dat werkt niet bij iedereen. Met die theorie over persoonlijkheden in het achterhoofd kijk je anders naar mensen en kun je veel beter inschatten hoe je een ander het beste kunt benaderen. Zo kan ik nu mijn eigen stijl en het gebruik van bijvoorbeeld een grapje ook veel bewuster inzetten.”

Niet alleen geschikt voor medisch specialisten die nog maar kort leidinggeven. Ook voor de doorgewinterde leidinggevende is een training in Clinical Leadership een aanrader"


Praktisch en herkenbaar
Toch was Joep blij dat het zwaartepunt tijdens de leergang niet bij de theorie lag, maar dat juist de praktische toepasbaarheid ervan de boventoon voerde. “In eerste instantie dacht ik wel ‘oh daar gaan we weer met een rollenspel’, maar toch werkt dat. Het zijn eigenlijk geen rollenspellen, maar ervaringsoefeningen en casuïstieken. Het was heel fijn om in groepjes te oefenen en hierop vervolgens samen te reflecteren. Ook om elkaars ingebrachte casus te bespreken. Omdat we allemaal min of meer beginnende leidinggevenden waren en dus allemaal in hetzelfde schuitje zitten, was dit ook heel herkenbaar. Je moet bijvoorbeeld allemaal wel eens een functioneringsgesprek voeren met iemand die niet helemaal lekker functioneert. Hoe zeg je dat? Of welke afspraken maak je met diegene? Ook het bespreken van de praktijkopdracht waar je gedurende de leergang aan werkt, was heel waardevol. Ik vond het bijvoorbeeld heel prettig om te kunnen praten over de oprichting van het Kinderbuikcentrum waar ik destijds mee bezig was. Hoe zet je zoiets goed op en vooral: hoe krijg je mensen mee?”

Elkaar vinden als peers
Een absolute meerwaarde van de training vond Joep het netwerkaspect. “Misschien in eerste instantie niet helemaal het doel van de cursus, maar het heeft mij een aantal zeer waardevolle contacten opgeleverd.” Ook het van en met elkaar leren sprak hem aan. “Je bent met allemaal peers met vergelijkbare casuïstiek. Hierdoor leer je enorm veel van elkaar. Niet alleen tijdens de training; ook nu weten we elkaar nog regelmatig te vinden.” De locatie was eveneens een pluspunt. “Even weg van het ziekenhuis, en dan na afloop napraten met gelijkgestemden; dat werkte heel goed voor mij.”

Inzicht
Volgens Joep is de leergang niet alleen geschikt voor medisch specialisten die nog maar kort leidinggeven, zoals hijzelf. Ook voor de doorgewinterde leidinggevende is een training in Clinical Leadership een aanrader. Joep: “Juist om te onderzoeken waar je staat als leidinggevende en wat het effect is van jouw handelen op anderen. Dat zegt namelijk niemand tegen je. Mij heeft het in ieder geval veel inzicht gegeven. Hier kan ik echt mee vooruit.”

Info en aanmelden Clinical Leadership 2024

De leergang Clinical Leadership is bedoeld voor medisch specialisten met een leidinggevende rol of met ambities in die richting. Zowel hard- als softskills komen aan bod en persoonlijke reflectie en persoonlijk leiderschap lopen als een rode draad door het programma. Overige thema’s zijn onder andere leidinggeven aan individuen en aan groepen, financieel management, harmonisatie en HR.
Het gehele traject bestaat uit 7 interactieve groepsbijeenkomsten verdeeld over 8 maanden. Daarnaast zijn er 2 intervisiebijeenkomsten en is een individueel coachinggesprek mogelijk. Aan de leergang doen maximaal 12 deelnemers mee. De eerstvolgende leergang start op 8 maart. Tussen 26 februari en 1 maart vinden de individuele intakegesprekken plaats. Kijk voor meer informatie en aanmelden op:

Gepubliceerd op: Thu Feb 08 10:30:00 CET 2024