Betrokken en zorgvuldig - Kennis maakt ons beter

Alcohol

Wat doet alcohol?

Alcohol komt snel na inname vanuit de maag in de bloedbaan. Dertig tot negentig minuten na de inname is de alcoholspiegel het hoogst. De lever is het belangrijkste orgaan dat alcohol afbreekt. De lever is ook de reserve-opslagplaats van glucose. Bij alcoholgebruik komt de gluconeogenese in de lever vrijwel stil te liggen. De kans op een hypoglykemie (te laag bloedsuikergehalte) wordt hierdoor verhoogd, zeker wanneer alcohol wordt gebruikt zonder maaltijd én wanneer de glycogeenvoorraden zijn uitgeput. Hypoglycemieën kunnen lang aanhouden. Houdt er rekening mee dat er een hypo kan ontstaan, lang na het alcoholgebruik (bijvoorbeeld 's nachts).

Advies ten aanzien van alcoholgebruik

Alcoholische dranken worden door een groot deel van de bevolking genuttigd, ook door mensen met diabetes. Het gebruik van alcohol heeft zowel positieve als negatieve effecten. Zo verbetert matig alcoholgebruik de insulinegevoeligheid en beschermt het mogelijk tegen hart- en vaatziekten en diabetes mellitus type 2.

Het is verstandig om minstens twee dagen per week geen alcohol te drinken, om gewoontevorming te voorkomen.

Praktisch advies

- Neem extra koolhydraten in op het moment dat het bloedglucoseverlagend effect van alcohol optreedt. Dat moment én de in te nemen hoeveelheid is te bepalen door middel van zelfcontrole. Een andere mogelijkheid is het aanpassen van de insulinedosering, indien van toepassing.
- Bij gebruik van sterk zoete alcoholische dranken zoals likeur en advocaat dienen mensen met diabetes rekening te houden met het energie- en koolhydraatgehalte van de drank. Er is echter geen reden dergelijke sterk gezoete dranken te ontraden.
- Een aantal medicijnen combineert slecht met alcohol. Controleer dit op de verpakking of de bijsluiter of vraag het na bij de behandelend arts.
- Wanneer er insuline gespoten wordt, dient de insulinedosis misschien aangepast te worden. Het tijdstip van spuiten kan anders zijn, als men later naar bed gaat en de volgende ochtend uitslaapt.

Alcoholinname na het sporten en voor het slapen gaan versterkt de kans op een hypoglycemie. Controleer daarom na het sporten en voor het slapen gaan de bloedglucose en neem zo nodig extra koolhydraten in.

printen