Betrokken en zorgvuldig - Kennis maakt ons beter

Zoetstoffen

Tegenwoordig wordt suiker in allerlei voedingsmiddelen vervangen door zoetstoffen. Zoetstoffen zijn synthetische stoffen die onderverdeeld kunnen worden in twee categorieën:

Intensieve zoetstoffen zoals Cyclamaat, Aspartaam, Acesulfaam-k en Sacharine.
Deze zoetstoffen worden verwerkt in zoetjes voor de koffie en thee, vloeibare of poedervormige zoetstof, light frisdranken, light vruchtensappen en melkproducten zonder toegevoegde suiker. Ze verhogen de bloedglucose niet en leveren vrijwel geen calorieën (energie). 

Extensieve zoetstoffen zoals Sorbitol, Xylitol, Maltitol, Isomalt, Mannitol en Lactitol.
Deze zoetstoffen worden verwerkt in "suikervrije" chocolade, koek, gebak, bonbons en ijs. Hierin zit meestal veel verzadigd vet. Ze verhogen de bloedglucose vrijwel niet, leveren ongeveer evenveel calorieën (energie) als gewone suiker en kunnen winderigheid en diarree veroorzaken. -
Intensieve zoetstoffen zijn een goede vervanger voor gewone suiker. Extensieve zoetstoffen hebben weinig voordelen en zijn daarom minder goed te gebruiken als vervanger voor suiker.

Zijn zoetstoffen veilig?
Tegenwoordig worden intensieve zoetstoffen in veel voedingsmiddelen gebruikt. Hierdoor gaan mensen steeds meer zoetstoffen gebruiken. Een vaak gestelde vraag is dan ook of het gebruik van zoetstoffen wel veilig is. Per zoetstof is er een aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) vastgesteld. Deze hoeveelheid is afhankelijk van de soort zoetstof die in een voedingsmiddel gebruikt is en uw lichaamsgewicht. Het is daarom niet mogelijk een eenduidige richtlijn over alle producten te geven.

Klik voor uitgebreide informatie over zoetstoffen op onderstaande link van het voedingscentrum:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/alles-over-zoet.aspx

printen