Zomerblog #11 Studeren zonder stress: zes tips

Studeren zonder stress: zes tips

22 augustus 2018

Deze zomer laten we Amsterdam UMC'ers aan het woord over uiteenlopende thema's. In deze blog is het de beurt aan Mirjam Pol, studieadviseur bij VUmc School of Medical Sciences. Met de start van het nieuwe studiejaar voelen veel studenten ook meteen een enorme prestatiedruk. Hoe ga je hier mee om?

Een zekere mate van spanning is goed bij het leren. Het helpt om te focussen en door te zetten als het even tegenzit. Stress voor een presentatie kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je je goed voorbereidt. Maar als de spanning te veel wordt, hindert dit het leervermogen. En ook al haal je je toetsen, het voelt gewoon ontzettend vervelend. Tijd om er iets aan te doen!

Mirjam Pol 
Tip 1: De baas over jouw gedachten
Stressgedachten kunnen zich nogal eens presenteren alsof ze onveranderbaar zijn. Maar dat is niet zo. Gedachten zijn geen feiten... Jij kunt bepaalde gedachten wel denken, maar dat hoeft niet te betekenen dat je ze voor waar moet aannemen. Jij bent jouw gedachten niet. Jij bent degene die de gedachten denkt, maar ook degene die ze kan evalueren, analyseren en transformeren. Jij bent de baas over jouw gedachten. Wil je weten hoe je dit kunt doen? Lees dan de volgende tips.

Tip 2: Schrijf het van je af
Daag jouw gedachten eens uit. Schrijf eerst zo letterlijk op wat jouw stressgedachten zijn. ('Ik overzie het niet meer …', 'Ik red het nooit?!', 'Wat nu als ik een onvoldoende haal?'). Stel daarna de volgende vijf vragen aan elke stressgedachte:

  1. Is deze gedachte waar?
  2. Is hij echt waar?
  3. Altijd?
  4. Onder alle omstandigheden?
  5. Welk bewijs heb ik daarvoor?

Neem afstand van de gedachte om deze beter te overzien. Ga vervolgens actief op zoek naar het bewijs dat de stressgedachte niet altijd waar is. Maak aantekeningen als dat helpt. Wanneer je erachter komt dat niet al jouw gedachten waar zijn, levert dit in ieder geval twee voordelen op:

  • gedachten blijken niet in beton gegoten en
  • er ontstaat ruimte voor andere gedachten, gedachten die maken dat je je beter voelt

Mirjam Pol-2

Tip 3: Beweeg!
Ga sporten, fietsen of iedere dag twintig à dertig minuten wandelen. Bewegen helpt om je hoofd leeg te maken. Ook helpt het om de afvalstoffen van stress te verwijderen en je lichaam en geest te ontspannen. Als je gestrest bent omdat je het altijd te druk hebt, is dit zeker een uitdaging. Maak er toch tijd voor vrij.

Tip 4: Voer een brain dump uit
Als je hoofd overloopt van de stresspaniekpiekergedachten, stel je dan voor dat je je gehele hoofdinhoud in een afvalbak buiten je lijf dumpt en dat die afvalbak keurig netjes wordt afgevoerd. Als het niet in één keer lukt, probeer het dan nog een keer.

Bibliotheek 

Tip 5: Versloom
Als je merkt dat je gehaast en onrustig bent, 'versloom' dan. Ga nét iets langzamer bewegen. Je helpt daarmee jouw lichaam om iets te ontspannen. Jouw geest kan niet gestrest blijven als je lichaam ontspant, want die systemen zijn onderling met elkaar verbonden. Oefen als je loopt (door nét iets langzamer te lopen), als je huishoudelijke taken uitvoert (door nét iets langzamer te stofzuigen, de vuilniszak te verwisselen) of eigenlijk bij iedere taak of ieder klusje dat je 'even snel' wil doen. Als je in de efficiëntiemodus zit, wakkert dat stress aan. Als je vreest dat je al die klussen of taken niet afkrijgt als je een paar seconden vertraagt, lees dan vooral de volgende en laatste tip en voeg die toe aan je repertoire.

Tip 6: Relativeer
Relativeer je stress he-le-maal stuk. Schep daar genoegen in. Haal er oorlog, rampspoed, bloed, drama en ziekten van elders in de wereld bij. Dan valt jouw stress echt reuze mee.

Oefening baart kunst!
Elke keer dat je voelt dat je jouw negatieve gedachten een klein beetje kunnen veranderen, is winst. Beetje bij beetje zal je dan merken dat je verder komt in het behalen van je doelen!

Meer informatie over dit onderwerp? Lees het boekje 'Studeren zonder stress'. Die staat boordevol tips en trucs!

bron: Origineel

printen