VUmc en social media

Sociale media kanalen VUmc 

Wist u dat VUmc actief is op verschillende sociale netwerken, zoals Twitter en Facebook?

Blijf via onze sociale media kanalen op de hoogte van het laatste nieuws en evenementen, bekijk foto's en video's of kom met ons in contact. We verwelkomen u graag op de volgende kanalen:

Twitter

Volg ons op Twitter voor het allerlaatste nieuws. Deel mee en gebruik @VUmcAmsterdam of #VUmc in je bericht. U kunt ons op Twitter ook benaderen bij algemene vragen over bijv. uw bezoek aan VUmc. Volg @VUmcAmsterdam op www.twitter.com/VUmcAmsterdam

Facebook

Via onze Facebookpagina word je op de hoogte gehouden van leuke nieuwswaardigheden. Klik op 'Vind ik leuk' op www.facebook.com/VUmcAmsterdam  

Instagram 

www.instagram.com/vumcamsterdamVia Instagram brengen wij ons ziekenhuis in beeld. Volg ons op www.instagram.com/vumcamsterdam, of deel je bericht met #VUmc.   

Werken bij VUmc  

Meer weten over vacatures of loopbaanmogelijkheden bij VUmc? Kijk dan op onze LinkedIn-pagina, het speciale Twitter kanaal @WerkenbijVUmc of de speciale Facebook-pagina. Alle vacatures zijn ook te vinden op www.WerkenbijVUmc.nl

 

Social media richtlijnen voor medewerkers van VUmc 

9 op de 10 Nederlanders zijn actief op social media. Populaire platforms in 2016 zijn WhatsApp, Facebook, LinkedIn en Twitter. Dagelijks scrollen 6,8 miljoen Nederlanders over de timeline van Facebook en bekijken 0,9 miljoen mensen Tweets op Twitter. Social media hebben dus een vaste plek in het leven van de Nederlander.

Regelmatig worstelen we met de vraag hoe we met social media om moeten gaan, zowel privé als op de werkvloer. Waar ligt deze grens precies?

Om onze medewerkers hierin te ondersteunen, zijn er richtlijnen opgesteld. Deze bieden onze medewerkers houvast op sociale media, waarbij het gezonde verstand leidend is:  

  • Wees jezelf
    Praat altijd namens jezelf en laat duidelijk weten dat de berichten vanuit jou persoonlijk komen. Voorkom dat mensen denken dat je de mening of berichten van VUmc deelt. Gebruik daarom ook geen VUmc termen in je gebruikersnaam, in je bio(grafie) mag je uiteraard uitdragen dat je bij VUmc werkt! Gebruik altijd de ik-vorm in je berichten en geef duidelijk aan als jij je eigen mening geeft.
  • Wees bewust
    Ook buiten de muren van VUmc ben je een visitekaartje voor de organisatie, dat geldt ook voor online. Ben hier bewust van, ook van het feit dat alles wat je online plaatst online blijft staan. Dat wil zeggen dat het vindbaar blijft, met jou als afzender. Denk dus goed na voordat je iets online plaatst en wees daarbij zorgvuldig in inhoud, schrijfwijze en hoe dit overkomt op de ontvanger. Plaats geen berichten die VUmc of jezelf in verlegenheid brengen. Vergissing gemaakt? Geef het toe en zeg sorry!
  • Wees professioneel
    Je bent een kei in je werk en een echte professional. Online geldt dit net zo: geheimhouding, privacy en respect zijn belangrijke aandachtspunten. Zo deel je nooit foto’s en persoonlijke informatie, neem je klachten serieus en neem je hierbij direct contact op met je leidinggevende. Vrienden worden met een patiënt op sociale media raden we ten zeerste af, houd je professionele afstand.

Twijfel?
Als je twijfelt over de inhoud van een bericht of een bepaalde situatie, overleg dan met een collega. In 9 van de 10 gevallen klopt je gevoel en gezond verstand. Het kan nooit kwaad even advies te vragen.

Heb je na het lezen van bovenstaande punten nog vragen? Of loop je ergens tegenaan op in de praktijk? Neem dan contact op met het online team van de dienst communicatie, zodat wij je kunnen helpen. Ook patiënten, bezoekers of overige geïnteresseerden kunnen met vragen rondom de social media richtlijnen van VUmc contact opnemen.

printen