Uitleg wachtlijsten in de Genderzorg

Uitleg wachttijden Kennis- en Zorgcentrum voor Genderdysforie

Wij begrijpen dat het erg vervelend is lang te moeten wachten op uw (start) behandeling. Voortdurend zijn wij op zoek naar manieren om de wachttijden voor kinderen, adolescenten en volwassenen te verkorten. Dit doen we onder andere door meer zorgverleners aan te nemen en te kijken naar gespreide zorg. 

Uitbreiding zorgverleners
De laatste jaren is het kennis- en zorgcentrum per jaar met 20 procent zorgverleners uitgebreid. Maar deze forse uitbreiding kan niet op tegen de toenemende vraag naar behandeling. Van 2016 naar 2017 is de vraag namelijk met maar liefst 40 procent gestegen. In 2017 kregen we in plaats van de verwachte 900 nieuwe aanmeldingen, 1300 nieuwe aanmeldingen. En deze trend lijkt door te zetten. 

Zorg door heel Nederland
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport erkent dat de wachttijden zorgelijk zijn. Daarom zoekt het ministerie samen met VUmc en andere zorginstellingen, ziektekostenverzekeraars  en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) naar mogelijkheden om de zorg ook elders in het land te kunnen bieden. De huidige samenwerkingsverbanden van het kennis- en zorgcentrum vindt u hier.
Voor meer uitleg over wachttijden in het traject verwijzen wij u naar actuele wachttijden in de genderzorg. Wij werken deze regelmatig bij.

Wij willen niet tornen aan de kwaliteit van onze zorg en vragen dan ook uw begrip voor de wachttijden. Heeft u vragen of suggesties, mail ons dan op genderteam-poli@vumc.nl.

Wij helpen u graag.


Met vriendelijke groet,
Kennis- en Zorgcentrum voor Genderdysforie

printen