Voorbereiding van opname

De opnamedatum

Via de opnameplanner hoort u (meestal een week van tevoren) wanneer u in het ziekenhuis wordt verwacht. U ontvangt telefonisch of per brief een naam en telefoonnummer van een contactpersoon die u kunt bellen als u nog vragen heeft.

Zorg voor de juiste gegevens

Voordat u komt willen wij graag de juiste gegevens van u hebben. Geeft u het vooral door aan de zorgeenheid waar u wordt opgenomen als u veranderd bent van verzekering, verhuisd bent of een nieuw telefoonnummer heeft. Bent u al in het bezit van een patiëntenpasje dan is het belangrijk dat u dat bij de hand heeft als u belt, want de ziekenhuismedewerker vraagt naar uw patiëntnummer dat daar op staat.

Overzicht van uw medicijnen

Het is erg belangrijk dat de artsen, verpleegkundigen en apotheek weten welke medicijnen u gebruikt. Als u thuis medicijnen gebruikt, neemt u deze dan mee naar het ziekenhuis. De verpleegkundige, arts of apothekersassistente zal de medicijnen met u bespreken en bepalen of u met uw eigen medicijnen moet doorgaan tijdens de opname.

Als u niet verzekerd bent

Bent u niet, of in het buitenland verzekerd, dan kunt u ook terecht in VUmc, maar u moet dan wel een voorschotbetaling doen. Neemt u in dat geval, voordat u wordt opgenomen, contact op met de afdeling debiteurenbeheer. Ook voor overige vragen over de financiële afhandeling van uw behandeling kunt u contact opnemen met deze afdeling. Meer informatie over dit onderwerp vindt u in de folder: informatie voor niet-verzekerde en/of buitenlandse patiënten.
Ook is het handig om wat contant geld of een pinpas mee te nemen, voor het geval u iets wilt kopen in de winkel of wilt eten in het restaurant. Voor uw afleiding is het prettig boeken mee te nemen, of bijvoorbeeld puzzels, een laptop (u heeft in VUmc gratis internettoegang), iPod of MP3-speler.

Wat heeft u níet nodig?

Handdoeken en washandjes hoeft u niet mee te nemen. Er is in uw kamer beperkt ruimte om uw persoonlijke bezittingen op te bergen, dus neem niet te veel mee. Vooral geen grote koffer; een opvouwbare tas is handiger!

Het thuisfront

Wij willen graag weten wie uw contactpersoon is die we in bijzondere gevallen moeten bellen. Wij noteren zijn of haar gegevens bij opname. Het is dus belangrijk dat u dit van tevoren met iemand afspreekt en zijn of haar gegevens bij u heeft op de dag van opname.

Voorbereid thuiskomen

Mocht het al van tevoren vaststaan dat u thuis hulpmiddelen nodig heeft (zoals krukken, een douchestoel of een rolstoel), regelt u dit dan alvast van tevoren met de thuiszorgwinkel in uw buurt. Een transfermedewerker van het ziekenhuis kan u informeren en eventueel ondersteunen bij het aanvragen ervan. Via de balie patiëntenvoorlichting kunt u in contact komen met de transfermedewerker.

Vervoer van en naar het ziekenhuis

VUmc is goed te bereiken met het openbaar vervoer. Zie daarvoor de route & contact . Wij raden u af met eigen vervoer te komen omdat parkeren voor langere tijd vrijwel onmogelijk is. Mocht u niet met openbaar vervoer kunnen reizen dan adviseren wij u met een taxi te komen of u te laten brengen. Houdt u er rekening mee dat de parkeerplaatsen op ca. tien minuten loopafstand van het ziekenhuis liggen.

Hulp bij taalproblemen

Heeft u moeite met de Nederlandse taal, dan is het wellicht handig als een volwassen familielid of naaste u kan vergezellen. In bijzondere gevallen kan de arts een tolk inschakelen.

dienst communicatie

printen