Wat heb ik nodig om met DigiD in te kunnen loggen in Mijn Dossier?

1.    Uw DigiD

Wat is DigiD?

DigiD is een service van de overheid. DigiD staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren.

Hoe kan ik DigiD aanvragen?

Heeft u nog geen DigiD? Dan kunt u deze aanvragen via www.digid.nl. Een filmpje met uitleg over het aanvragen van DigiD vindt u hier: https://www.youtube.com/watch?v=jv68lO2uPUw

2. De DigiD app

Hoe werkt de DigiD app?

Voor een uitleg ga naar https://www.digid.nl/inlogmethodes/digid-app.
Een filmpje met uitleg over de DigiD app vindt u hier: https://www.youtube.com/watch?v=kro4IVSm56c&feature=youtu.be

Hoe activeer ik de DigiD app?

Hier vindt u een stappenplan waarin precies uitgelegd wordt hoe u de DigiD app kunt activeren en de ID-check kunt uitvoeren.

Hoe log ik in met de DigiD app?

Voor een uitleg ga naar https://www.digid.nl/inlogmethodes/digid-app en kijk bij Inloggen met de app.

Wat moet ik doen als ik mijn pincode niet meer weet?

Op de website van DigiD leest u wat u kunt doen wanneer u uw pincode van de DigiD app bent vergeten.

Het lukt mij niet om in te loggen met de DigiD app. Wat nu?

Om gebruik te kunnen maken van de DigiD app moet u voldoen aan enkele voorwaarden en uw mobiel of tablet moet voldoen aan de eisen.

Voorwaarden voor inloggen met DigiD op Mijn Dossier:

  • u moet in het bezit zijn van een BSN;
  • u moet ouder zijn dan 12 jaar;
  • u moet in het bezit zijn van één dossier (wanneer u een dossier heeft op zowel locatie AMC als op locatie VUmc en u heeft bezwaar gemaakt tegen het samenvoegen van deze dossiers kunt u niet inloggen met DigiD).

Eisen waaraan uw tablet of mobiel moet voldoen:

De eisen waaraan uw tablet of mobiel moet voldoen voor de DigiD-app en de eenmalige ID-check kunt u lezen op https://www.digid.nl/inlogmethodes/digid-app en https://www.digid.nl/inlogmethodes/id-check.

Voldoet u of uw mobiel/tablet niet aan deze voorwaarden dan kunt u blijven inloggen op de oude manier met een gebruikersnaam en wachtwoord.

3.    Een eenmalige controle (ID-check) van uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart

Wat is de ID-check en hoe werkt het?

Uw gegevens over uw gezondheid zijn privacygevoelig. Daarom is een eenmalige controle (ID-check) van uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart nodig. Dit kan eenvoudig met de éénmalige ID-check. Met de DigiD app op uw mobiel met NFC-lezer scant u uw rijbewijs, identiteitskaart of paspoort. Hoe dit werkt en wat u hiervoor nodig heeft, kunt u lezen op https://www.digid.nl/inlogmethodes/id-check.

Let op! Om eenmalig de identiteitscontrole met de DigiD app uit te kunnen voeren heeft u het volgende nodig:

  • Een smartphone of tablet met iOS (13.2 of hoger) of Android (6.0 of hoger) met een NFC-lezer
  • Een geldig Nederlands identiteitsbewijs, zoals:

    • paspoort
    • identiteitskaart
    • rijbewijs (uitgegeven na 14 november 2014).

Mijn ID-check lukt niet. Is er een oplossing?

Wanneer de ID-check niet lukt, kunt u via https://www.digid.nl/inlogmethodes/id-check kijken wat u zelf nog kunt doen om dit probleem op te lossen.

Mijn mobiel heeft geen NFC- lezer. Kan ik nu geen DigiD gebruiken?

Heeft uw telefoon geen NFC-lezer en kunt u daardoor geen ID-check toevoegen aan uw DigiD app? Met de Check-ID app van DigiD kan iemand anders u daarbij helpen. Meer informatie vindt u hier: https://www.digid.nl/inlogmethodes/id-check.

Aan welke eisen moet mijn tablet of mobiel voldoen?

De eisen waaraan uw tablet of mobiel moet voldoen voor de DigiD-app en de eenmalige ID-check kunt u lezen op https://www.digid.nl/inlogmethodes/digid-app en https://www.digid.nl/inlogmethodes/id-check.

Is uw mobiel of tablet geschikt voor inloggen met DigiD maar lukt het toch niet om in te loggen? Neem dan contact op via https://www.digid.nl/contact.