Voorbereiden thuis

U hoort meestal een week van tevoren van ons opnamebureau wanneer u in ons ziekenhuis wordt verwacht. Ook ontvangt u telefonisch of per brief een naam en telefoonnummer van een contactpersoon. U kunt deze persoon bellen met vragen over uw opname. Op deze pagina vindt u een overzicht van alles waar u thuis al aan moet denken.

De juiste gegevens

Het is belangrijk dat de gegevens die we over u hebben kloppen. Wilt u daar al vóórdat u naar de afdeling komt voor zorgen? Het gaat met name om uw contactgegevens (telefoonnummer en adres) en uw verzekeringsgegevens. Die kunt u zelf invoeren in Mijn Dossier of doorgeven bij afdeling Patiëntenregistratie in de hal van het polikliniekgebouw. Als u belt met het ziekenhuis, is het handig als u uw patiëntenpas bij de hand heeft. De ziekenhuismedewerker vraagt namelijk naar het patiëntnummer dat daarop staat.

Mijn Dossier

Met Mijn Dossier kunt u uw eigen medisch dossier bekijken. Het is een veilige digitale omgeving waarin u uitslagen en afspraken kunt bekijken, berichten kunt sturen naar zorgverleners en vragenlijsten kunt invullen. Via de app kunt u ook videobellen met uw zorgverlener. Lees meer over Mijn Dossier en aanmelden.

Uw medicijnen

Het is erg belangrijk dat de artsen, verpleegkundigen en apotheek weten welke medicijnen u gebruikt. Als u thuis medicijnen gebruikt, neemt u deze dan in de originele verpakking mee naar het ziekenhuis. De verpleegkundige, arts of apothekersassistente bespreekt de medicijnen met u. U hoort dan of u met uw eigen medicijnen moet doorgaan tijdens de opname.

Uw contactpersoon

Wij willen graag weten wie uw contactpersoon is die we in bijzondere gevallen moeten bellen. . Het is dus belangrijk dat u dit van tevoren met iemand afspreekt. Neem zijn of haar gegevens mee op de dag van opname.

Vervoer van en naar het ziekenhuis

Amsterdam UMC, locatie VUmc is goed te bereiken met het openbaar vervoer. Hoe u ons kunt bereiken, kunt u lezen op de pagina contact en route.

Bent u in het buitenland of niet verzekerd?

Bent u niet, of in het buitenland verzekerd? Dan kunt u ook terecht in Amsterdam UMC, locatie VUmc. U moet dan wel een voorschotbetaling doen. Voordat u wordt opgenomen, moet u bellen naar de afdeling Debiteurenbeheer via (020) 444 1283. Hier kunt u ook andere vragen stellen over de kosten en betaling van uw behandeling.

Vragen over betaling en facturen

Heeft u vragen over bijvoorbeeld uw betaling of factuur, dan kunt u bellen naar de afdeling Facturatie via (020) 444 1275.

Hulp bij de Nederlandse taal

Heeft u moeite met de Nederlandse taal? Laat het ons dan weten. Als het nodig is kan de zorgverlener hulp inschakelen, bijvoorbeeld een tolk. Dit kost u niets.

Samen beslissen

U wordt binnenkort opgenomen bij Amsterdam UMC. Amsterdam UMC houdt serieus rekening met uw wensen en voorkeuren. U bent de baas over uw lichaam: u kunt meer invloed hebben op uw behandeling en verzorging dan u misschien denkt. Maar dan moet uw zorgverlener wel weten wat u belangrijk vindt. Daarom vinden wij in Amsterdam UMC ‘Samen Beslissen’ belangrijk.

Lees meer over:  Samen Beslissen bij Amsterdam UMC