Meting patiëntervaringen 2019

Patiëntervaringen 2019

Tussen 1 maart en 1 september 2019 hebben we patiënten gevraagd naar hun ervaring met Amsterdam UMC. 15.300 patiënten (volwassenen én kinderen) hebben onze vragenlijst ingevuld.

Patiëntreis

Als patiënt wil je graag weten wat je te wachten staat. Of het nu gaat om een afspraak in de polikliniek of om een opname in het ziekenhuis, tijdens een zorgtraject komt er veel op je af. Op elk moment in het zorgtraject kun je weer andere behoeften hebben. Dit totaal aan momenten noemen we de patiëntreis.

Resultaten

De ondervraagde patiënten hebben een ervaringsscore gegeven voor ieder belangrijk onderwerp uit de patiëntreis. De gemiddelde score die zij gaven voor hun ervaring met het ziekenhuis is 8,2. De gemiddelde score die zij gaven voor hun ervaring met de polikliniek is een 8,4. Om goed te kunnen zien welke onderdelen we moeten verbeteren, zijn de antwoorden verwerkt in twee grafieken. De eerste grafiek toont de gemiddelde scores voor de belangrijkste onderwerpen van een patiëntreis bij een opname in het ziekenhuis. De tweede grafiek toont de gemiddelde scores voor de belangrijkste onderwerpen van een patiëntreis in de polikliniek. Bekijk de grafieken.

Patiëntreis (ziekenhuis)

Onderwerpen die wij heel belangrijk vinden, zoals de kennis van de arts, veiligheid, respect, het vertrouwen in de artsen en verpleegkundigen, en de informatie over voor- en nadelen van een behandeling zijn door de patiënten positief beoordeeld.

De minst goede ervaringen van patiënten hebben te maken met de wachtlijst, de informatie over bijwerkingen van medicijnen, tijd van verpleegkundige en de informatie die wordt meegegeven bij ontslag.

Dit jaar geven wij aandacht aan het verbeteren van de informatie over bijwerkingen van medicijnen en de zorg over het ontslag uit het ziekenhuis.

Patiëntreis (polikliniek)

Vergelijking met andere academische ziekenhuizen

Ook de andere academische ziekenhuizen hebben van maart t/m augustus 2019 hun patiënten gevraagd naar hun ervaringen. De resultaten van alle ziekenhuizen zijn in een rapport gezet. Op deze manier kunnen we goed zien waar we van elkaar kunnen leren.  Mooi is dat patiënten over het algemeen positief zijn over hun eigen ziekenhuis.

Voor meer informatie per ziekenhuis en specialisme kunt u het rapport inzien.

Van een jaarlijkse meting naar continu verbeteren

Gezien de resultaten is ervoor gekozen om in 2020 en 2021 extra aandacht te besteden aan het verbeteren van:

  • informatie over de wachttijden
  • informatie over bijwerkingen van voorgeschreven medicijnen
  • zorg rondom het ontslag.

Meer weten?

Vanaf juli 2020 zijn we gestart met het continu meten van patiëntervaringen. Zo kunnen we beter en sneller zien of de verbeteringen die we doorvoeren ook echt zorgen voor positievere patiëntervaringen.

Ga naar de website voor meer informatie over patiëntervaringen.