Zomerblog #10 Een kijkje bij technici van het facilitair bedrijf

Ze houden onze gebouwen én het hoofd koel

14 augustus 2018

Deze zomer laten we Amsterdam UMC'ers aan het woord over uiteenlopende thema's. In deze blog is het de beurt aan Samir Aly, technicus continudienst bij het facilitair bedrijf. Hij en zijn collega's houden deze zomer niet alleen hun hoofd, maar ook onze gebouwen lekker koel!

Dat in het ziekenhuis 24 uur per dag zorgprofessionals werken, weet iedereen. Logisch, want patiënten hebben continu zorg nodig. Maar wat veel mensen niet weten is dat wij als technici 24/7 alle gebouwen en installaties van Amsterdam UMC, locatie VUmc, verzorgen! Er draaien bij ons ontelbaar veel installaties: luchtbehandelings- en verwarmingsinstallaties, rioleringen, liften, noem maar op. In deze blog vertel ik jullie graag waarom ik zo trots ben op mijn werk!

Samir en WIm x450 
Tijdens hun rondes door het huis krijgen Samir en Wim storingen binnen op hun portofoon

Continu doorgaan!
Samen met mijn zeven collega's handel ik alle eerstelijns storingen af. Voor het leveren van goede zorg is veilige en goede techniek namelijk onmisbaar. De gevolgen van een storing die niet (op tijd) is opgelost, kunnen hier enorm zijn. Er liggen tenslotte patiënten die medische zorg nodig hebben en meestal niet zelf kunnen evacueren. En als het bijvoorbeeld te koud is in een operatiekamer, kunnen artsen niet opereren. We vragen ons daarom altijd af: Hoe dringend is de storing? Wat zijn de gevolgen voor andere installaties? En voor de veiligheid van de patiënten? Komt de continuïteit van de zorg in het geding? De continudienst zorgt er dus voor dat de patiëntenzorg continu kan doorgaan!

Geen zomerdip
In een woonhuis is de verwarming zelden kapot. Maar in dit ziekenhuis draaien - geen idee hoeveel -  verwarmingsinstallaties. Grote kans dus dat er één kapotgaat. In de zomervakantie zijn er minder patiënten en medewerkers in het ziekenhuis, maar alle installaties moeten gewoon doordraaien. En dus blijven er bij ons storingen binnenkomen. Bovendien is dit de periode waarin we ons voorbereiden op de komende winter. We ontluchten bijvoorbeeld de verwarming, omdat die 's zomers uit kan. En als er geen storingen zijn, registreer ik in ons systeem welke maatregelen ik heb genomen om de storing te verhelpen. Ook loop ik controlerondes en check ik bijvoorbeeld of de intercoms in de liften het doen.

samir x450

Samir controleert de installaties op afstand


36 graden buiten en een warme koelmachine…
Tijdens de eerste hittegolf was er een probleem met een van de koelunits op het dak. Deze unit zorgt ervoor dat de warme buitenlucht wordt gekoeld naar 18 graden. Doordat het buiten extreem warm was, kon hij zijn warmte niet meer goed kwijt. Op een gegeven moment liep de temperatuur in de patiëntkamers op tot wel 30 graden, waardoor we snel moesten schakelen! De veiligheid van de patiënten mag namelijk nooit in het geding komen. Ik besprak met het afdelingshoofd onmiddellijk of er patiënten verplaatst konden worden naar een ander gedeelte van de afdeling, waar de luchtbehandeling het wèl deed. Intussen belde de leverancier de Italiaanse fabrikant (in Italië zijn ze wel wat hitte gewend), waardoor de koelunit uiteindelijk snel weer kon draaien. Wat een opluchting, de patiënten hoefden dus niet te worden geëvacueerd!

koelunit x450 

De koelunit van de luchtbehandelingsinstallatie deed het weer!

Ik ben altijd weer trots als we een storing hebben verholpen. Je weet namelijk nooit wat er had kunnen gebeuren. Je hoeft hier in ieder geval dus niet te schrikken als je 's nachts een monteur met een schroevendraaier ziet!

bron: Origineel

printen