Zonlicht is goed maar pas op voor verbranden

16 mei 2018

Een beetje zonlicht is voor iedereen goed. De ultraviolette stralen zorgen bijvoorbeeld voor de aanmaak van vitamine D, wat nodig is voor sterke botten. Echter, teveel zonlicht is schadelijk en kan leiden tot verbranding van de huid.

Zonlicht bestaat uit 3 soorten licht, te weten zichtbaar licht, infrarood licht (warmte) en ultraviolet licht (95% UVA en een klein deel UVB).  UVB dringt door tot in de bovenste laag van de huid en zorgt ervoor dat deze dikker wordt, om te beschermen tegen de zon. UVA komt dieper in de huid.

Zoals gezegd heeft zonlicht goede effecten, zoals de aanmaak van vitamine D. Hoe lichter de huid is, hoe minder zon iemand nodig heeft om voldoende vitamine D aan te maken. Blanke mensen hebben maar 15 minuten zonlicht per dag nodig op het gezicht en de handen om voldoende vitamine D aan te maken. Daarnaast geeft zonlicht vaak een fijn gevoel, door het vrijkomen van endorfines. Verder zijn er bepaalde huidziekten die dankzij zonlicht kunnen verbeteren, zoals psoriasis of eczeem.

Echter, zonlicht staat ook bekend om de schadelijke effecten. Teveel UV-licht op de huid kan leiden tot verbranding, zichtbaar als een rode huid, die ook erg pijnlijk kan zijn. Uiteindelijk ontstaat hiermee een verhoogde kans op het krijgen van diverse soorten van huidkanker, zoals het melanoom, basaalcelcarcinoom, of het plaveiselcelcarcinoom. 1 Op de 5 Nederlanders krijgt een vorm van huidkanker en de incidentie ervan is nog steeds stijgende! Daarnaast veroudert de huid sneller door UV-licht. Rimpels en diverse pigmentvlekken kunnen ontstaan. Verder ontstaat bij sommige mensen een jeukende, rode huiduitslag, ook wel "zonneallergie" genoemd.

Al met al is teveel zonlicht dus niet gezond. Het bruinen van de huid is een beschermingsreactie tegen DNA beschadiging. Een zongebruinde huid is dus eigenlijk een huid die beschadigd is door de zon. En teveel beschadiging kan dus leiden tot huidkanker. Daarom is het uitermate belangrijk om je goed te beschermen tegen de zon. Dat kan door middel van het dragen van lange kleding, een hoed en natuurlijk door middel van het gebruik van zonnebrandcrème. Het ideale product heeft zowel een UVA als UVB filter, is waterproof, smeert goed en plakt niet! Deze crème moet minimaal een half uur voordat iemand in de zon gaat voldoende dik gesmeerd worden, om over de dag regelmatig te herhalen. Een factor 30 wordt aangeraden. Daarnaast is het belangrijk om niet onbeschermd in de zon te zitten tussen 11.00 en 15.00 uur.

bron: Origineel

printen