Gamen tijdens de les

17 april 2018

Micha Wilhelmus ontwikkelt voor het farmacologie onderwijs van VUmc een serious game. Met de GrassRoots stimuleringsprijs die hij dit voorjaar won voor kleinschalige ICT-projecten kan hij dit project realiseren. Wilhelmus ontwikkelt de game met collega's van Computer Sciences van de VU. Wilhelmus: "ik zal ook een mal en een storyboard delen zodat collega docenten serious gaming in hun onderwijs kunnen gaan inpassen". 

2018-04-17 Serious game

Serious gaming is het gebruiken van game principes die als doel hebben kennis vergaren, een handeling of denkwijze aan te leren en/of voor training. Serious gaming heeft voordelen vergeleken met werk- en e-learning opdrachten en flip-the-class room sessies, omdat het de student motiveert om een hoger niveau te behalen en informeert over eigen kennis en inzicht. Serious gaming zorgt voor een betere afstemming van de leerstof op het individuele niveau van de student, feedback aan de student, verhoging van de time-at-task en een betere beheersing van de stof door middel van deep learning. Daarnaast is serious gaming ook een instrument om kennis en inzichten gedurende de game te monitoren en te toetsen, en zo de leercurve van de individuele student te kunnen analyseren.

Micha Wilhelmus ontvangt een stimuleringsbeurs van € 1.000,-: "ik ga allereerst een storyboard opzetten, waarin alle facetten die de game tot een ware serious game maken worden uitgeschreven. Daarna maak ik samen met Charlotte Teunissen van de afdeling Computer Sciences van het VU de serious game. De reden voor het ontwikkelen van een serious game voor het farmacologie onderwijs, is dat farmacologie een lastig vak is. Het bevat moeilijke conceptuele onderwerpen die alleen goed kunnen worden begrepen en toegepast als de studenten het via deep learning tot zich hebben genomen. Kennis en inzicht van de farmacologische principes kunnen van elkaar worden onderscheiden en de diepte van het inzicht kan worden getoetst in een real world-casus. Serious gaming is daar in dit geval de ideale tool voor, omdat de student leert door te ervaren. Al spelenderwijs krijgt de student continu feedback over zijn of haar prestaties, en omdat de serious game zo wordt ontworpen dat het spel zich aanpast aan het kennis en inzicht niveau van de student leert de student op maat de stof te begrijpen. We willen de farmacologie serious game zo uitdagend en aantrekkelijk mogelijk maken voor de studenten. Dit doen we door te onderzoeken welke game omgeving en in-game beloning de studenten optimaal motiveren om  te gamen. Omdat de student persoonlijk inlogt krijgt de docent informatie over de vorderingen van de student en kan men zien waar de eventuele kennis hiaten zitten, en er op colleges en werkgroepen extra aandacht aan geven. Daarnaast leent een dergelijke persoonlijk serious game zich uitstekend om onderzoek van onderwijs aan te doen, omdat er men inzicht krijgt in hoe de student van kennis naar inzicht opschuift tijdens het doen van de game. Ik zie de serious game als de bakermat van het blended learning binnen het farmacologie onderwijs. Een manier om de studenten de farmacologische principes te laten leren en toepassen op hun eigen manier en op hun eigen tempo, met als doel al spelenderwijs een dieper begrip van de farmacologische principes te krijgen."

Voor de Grassroots 2018 vielen maar liefst 2 van de drie prijzen in handen van VUmc-docenten. Naast Wilhelmus won ook Jochen Bretschneider met het voorstel om naast het beschikbaar stellen van een 3D-anatomy app voor alle studenten en docenten van VUmc augmented reality te transformeren en te implementeren in het onderwijs. Dit gaat hij samen doen met Christine van Gogh, beiden KNO-arts.

Ben je docent en wil je volgend jaar meedingen naar de Grassroots? Mail dan met Inge van Wijk
Wil je meer weten over de serious game in wording? Mail dan met Micha van Wilhelmus

bron: Origineel

printen