Eerste afspraak locatie VUmc

Wanneer u doorverwezen bent door uw huisarts of specialist, krijgt u een afspraak in Amsterdam UMC, locatie VUmc. De polikliniek belt u op om een afspraak met u te maken. Wanneer u bent doorverwezen, wordt de afspraak voor u gemaakt.

Wat u meeneemt voor uw eerste bezoek

Voor een afspraak op de polikliniek neemt u het volgende mee:

  • legitimatiebewijs
  • verzekeringspas

Neem ook het volgende mee als u dit heeft:

  • patiëntenpas
  • medicatielijst
  • verwijsbrief van huisarts of specialist

Kijk voor specifieke informatie ook bij de Poliklinieken en verpleegafdelingen

Iemand meenemen naar uw afspraak

Normaal gesproken kunt u altijd iemand meenemen naar uw afspraak.

Uw consult opnemen

U mag het gesprek met uw zorgverlener opnemen met uw mobiele telefoon, maar alleen voor privégebruik.
Meld alstublieft even dat u het gesprek opneemt en deel de opname dus nooit met derden.

Patiëntenpas aan laten maken

Heeft u nog geen patiëntenpas van Amsterdam UMC, locatie VUmc of moeten er gegevens aangepast worden? Laat de pas dan eerst aanmaken of uw gegevens aanpassen bij de centrale balie op de begane grond van het polikliniekgebouw. Vergeet niet een geldig legitimatiebewijs en uw zorgverzekeringspas mee te nemen. De balie is op werkdagen geopend van 7:30 tot 18:00 uur. Neem ongeveer 15 minuten extra de tijd om de pas aan te laten maken.

Bij elk bezoek aan het ziekenhuis moet u uw legitimatiebewijs en zorgpas meenemen. Lees meer hierover in onze folder Identificeren, waarom?

De weg vinden in Amsterdam UMC, locatie VUmc

Amsterdam UMC, locatie VUmc is een groot ziekenhuis. En hoewel de weg overal goed staat aangegeven en onze medewerkers graag assisteren bij het vinden van uw afdeling, kunt u zich ook voorbereiden.

Kijk voor het bezoek waar u moet zijn bij de Poliklinieken en verpleegafdelingen

Afspraak

Aanmelden voor uw afspraak op de polikliniek

Bent u aanwezig op de polikliniek waar u uw afspraak heeft? Laat uw zorgverlener dan weten dat u er bent via de Mijn Dossier Amsterdam UMC app. Deze app kunt u gratis downloaden via Google Play of de App Store vanaf 12 juni 2023.​

Log in via de app Mijn Dossier Amsterdam UMC en ga naar uw afspraak. Klik op de knop 'Ik ben er'. Dit kan vanaf 15 minuten voor uw afspraak.

Heeft u op het moment van uw afspraak deze app (nog) niet? Dan kunt u zich aanmelden via de aanmeldzuil. Gebruik hiervoor de streepjescode op uw patiëntpas of afspraakbrief.

Meer informatie over Mijn Dossier en het downloaden van de app vindt u hier beschikbaar vanaf 12 juni 2023.

Heeft u hulp nodig met Mijn Dossier? Bij het Digipunt in de centrale hal kunnen ze u verder helpen. Of klikt u hier voor de contactgegevens.

Accepteer alle cookies om deze video te bekijken.

Uw bezoek aan de polikliniek

Bij uw bezoek aan de polikliniek gaan we na wat er bij u aan de hand is en wat de oorzaken zijn. Natuurlijk laten we u weten welke mogelijkheden er zijn om uw aandoening te behandelen. Misschien zijn er nog vervolgonderzoeken nodig om daar meer duidelijkheid over te krijgen.

Verder licht de arts u in over de eventuele risico's van de behandeling en over andere mogelijkheden om uw aandoening te behandelen (als die er zijn). Bovendien vertellen we u wat de vooruitzichten zijn en wat u kunt verwachten.

Kijk voor specifieke informatie ook bij de Poliklinieken en verpleegafdelingen

Wachttijd op de polikliniek

We proberen de wachttijden in Amsterdam UMC zo kort mogelijk te houden. Toch duurt het af en toe even. Wachttijden kunnen namelijk langer uitvallen doordat er een spoedgeval tussendoor komt, of doordat een onderzoek langer duurt dan verwacht. Hier valt helaas weinig aan te doen.

Wachttijden worden ook langer wanneer bezoekers te laat komen. Daarom vragen we u op tijd van huis te gaan, dan hoeven anderen ook niet op u te wachten.

Onderzoek door een arts of specialist in opleiding

Amsterdam UMC is een universitair medisch centrum. Niet alleen een ziekenhuis, maar ook een plek waar we artsen en specialisten opleiden. Daarom komt het voor dat een co-assistent (arts in opleiding) of een arts-assistent (specialist in opleiding) u onderzoekt. Door mee te kijken en te luisteren, kunnen assistenten het vak goed leren. Natuurlijk staan ze altijd onder toezicht van een ervaren medicus.

Voorzieningen

Bij Amsterdam UMC, locatie VUmc doen wij ons best om uw verblijf zo prettig mogelijk te maken. U kunt van onze voorzieningen gebruik maken als u voor een afspraak of bezoek in het ziekenhuis moet zijn.

Veelgestelde vragen

Wat moet ik doen bij een spoedverwijzing?

Wordt u door uw huisarts of specialist met spoed doorverwezen naar Amsterdam UMC, locatie VUmc, dan zal uw arts, na overleg met de specialist van locatie VUmc, met u bespreken hoe te handelen.

Hoe kan ik een verwijsbrief opsturen?

Over het algemeen stuurt uw huisarts of verwijzend specialist de verwijsbrief direct naar ons door. Bijvoorbeeld via het verwijssysteem (Zorgdomein). Heeft u de verwijsbrief zelf gekregen van uw arts? Dan kunt u de verwijsbrief naar ons opsturen: 

Amsterdam UMC, VUmc Polikliniek
T.a.v. [zet hier het specialisme waar u naar doorverwezen bent]
Postbus 7057
1007 MB Amsterdam

U kunt de verwijsbrief ook afgeven bij de receptie van het specialisme waarnaar u verwezen bent. 

Als wij de verwijsbrief hebben ontvangen, nemen wij binnen enkele werkdagen telefonisch contact met u op. We stellen u dan een datum en een tijdstip voor, bij het juiste spreekuur voor uw klacht.

Ik wil mijn verwijsbrief zelf bij Amsterdam UMC, locatie VUmc langsbrengen. Waar moet ik zijn?

Op de verwijsbrief staat naar welk specialisme uw arts u heeft doorverwezen. Op de digitale routeplanner kunt u de route naar de polikliniek van dit specialisme bepalen. U kunt de routeplanner binnen ons ziekenhuis op uw mobiel gebruiken. U kunt de plattegrond ook printen. U kunt uw verwijsbrief ook afgeven bij de centrale balie bij de ingang van de polikliniek. Onze medewerkers bij de ingang van het ziekenhuis helpen u graag verder. 

Ik ben doorverwezen naar Amsterdam UMC, locatie VUmc. Mijn arts heeft de verwijsbrief opgestuurd of ik heb mijn verwijsbrief afgegeven of opgestuurd, maar ik word niet gebeld. Wat moet ik doen?

Meestal wordt u binnen 3 werkdagen gebeld, bij sommige poliklinieken kost dit meer tijd. Als u na 7 werkdagen nog niet bent gebeld, kunt u het volgende doen:

  • Vraag eerst aan uw verwijzend arts of de doorverwijzing inderdaad verstuurd is naar Amsterdam UMC, locatie VUmc.
  • Is dat het geval? Dan kunt u contact opnemen met ons. Kijk via het overzicht poliklinieken bij de contactgegevens van uw polikliniek van uw keuze voor de speciale afsprakennummers. Kunt u het juiste nummer niet vinden? Bel dan naar ons centrale nummer 020 - 444 4444. Onze medewerkers helpen u dan graag verder.

Waarom ontvang ik geen e-mail met datum en tijd van de afspraak, maar word ik teruggebeld?

Als we u aan de telefoon hebben, kunnen we als dat nodig is nog aanvullende informatie vragen. Bovendien kunnen we u meteen op het juiste spreekuur indelen en samen met u de dag en tijd van de afspraak bepalen. Tot slot kunt u uw vragen direct stellen. 

Ik weet niet op welke polikliniek of bij welke arts ik moet zijn. Hoe weet u nu welke afspraak u voor mij moet maken?

Met de gegevens in uw verwijsbrief kunnen we de juiste specialist en polikliniek bepalen. Eventueel kunnen we nog aanvullende informatie aan u vragen als we u aan de telefoon hebben.