HGZO Congres 2025

Op 20 en 21 maart 2025 organiseren we het 23e HGZO-Congres. Dit is een landelijk congres voor en door docenten en opleiders in het Hoger GezondheidsZorg Onderwijs (HGZO). U kunt hier lezingen bijwonen en deelnemen aan verschillende workshops of er zelf een geven. Tevens is er aandacht en ruimte voor de ontmoeting van collega’s uit het veld. Omdat het congres laagdrempelig is en er veel hands-on workshops zijn, is de transfer naar eigen onderwijs gemakkelijk te maken.

Het hoger gezondheidszorgonderwijs is voortdurend in beweging, beïnvloed door nieuwe inzichten, technologische vooruitgangen en veranderende maatschappelijke behoeften. Het jaarlijkse congres van onze academie brengt docenten, opleidingscoördinatoren, onderwijsontwikkelaars en andere professionals uit het hoger gezondheidszorgonderwijs samen om deze ontwikkelingen te verkennen en te bespreken.

Dit jaar staat het thema 'Ontwikkeling(en) in het HGZO-onderwijs: De invloed van veranderende inzichten op docenten en studenten' centraal. Gedurende twee inspirerende dagen zullen collega’s vanuit hun eigen expertise ingaan op de vraag hoe deze veranderingen impact hebben op zowel docenten als studenten.

We zijn verheugd om aan te kondigen dat Paul Iske en Anne de la Croix de keynote speakers zijn voor deze editie. Naast de keynote presentaties biedt het congres volop gelegenheid voor kennisdeling, netwerkvorming en verdieping tijdens diverse interactieve workshops en sessies. Dit is dé kans om in contact te komen met collega's, nieuwe inzichten op te doen en samen te werken aan de toekomst van het HGZO.

Wil je een actieve bijdrage leveren aan het congres? Dan nodigen wij je graag uit om een workshop te verzorgen. Voor jouw workshop heb je 90 minuten tot je beschikking. Het is de bedoeling dat je workshop een link heeft met het jaarthema.

Geef uiterlijk 7 oktober 2024 aan ons door of je een workshop wilt verzorgen. Hiervoor dien je dit ingevulde inschrijfformulier te mailen naar: j.reddingius@amsterdamumc.nl. Na 7 oktober is het helaas niet meer mogelijk om een workshop in te dienen.

Staat u nog niet ons mailingbestand en wilt u t.z.t. een mail met meer informatie ontvangen? Stuur dan een mail naar HGZOcongres@amsterdamumc.nl.

Data

Donderdag 20 en vrijdag 21 maart 2025.

Doelgroep

Het HGZO-congres is bedoeld voor en door professionals in het zorgonderwijs: (praktijk)opleiders en andere professionals die werkzaam zijn bij (zorg)opleidingen of bij een opleidingsinstituut verwant aan een ziekenhuis of zorginstelling.  

Kosten voor deelname

Let op: er geldt een vroegboekkorting!

t/m 9 januari Vanaf 10 januari
Donderdag 20 maart incl. borrel & diner € 465,00 € 510,00
Vrijdag 21 maart € 405,00 € 450,00
Donderdag 20 en vrijdag 21 maart incl. borrel & diner € 600,00 € 650,00

Registreren

De inschrijving voor het HGZO-congres 2025 verloopt online. De inschrijving voor 2025 is nog niet geopend, info volgt vanaf november.

Locatie & overnachten

Het congres vindt plaats in het WICC, Lawickse Allee 9, 6701 AN Wageningen. Het WICC is centraal gelegen en goed bereikbaar via de snelwegen A50, A15 en A12 en het openbaar vervoer. Nieuwsgierig? Neem alvast een kijkje op www.wicc.nl.

Overnachten in het WICC

Indien je in het WICC wilt blijven overnachten, verzoeken wij je zelf een kamer te reserveren via het WICC. Een hotelreservering is dus niet meer bij je registratie inbegrepen.

Je kunt tegen een gereduceerd tarief rechtstreeks een hotelkamer reserveren met een speciale block code:

527951: Single Room, incl. ontbijt (single use)
784759: Sand Flora Single deluxe, incl. ontbijt (single use)
943152: Olive Leaf Compact, incl. ontbijt (single use)
979192: Twin Room, incl. ontbijt (single use)
979540: Plant Leaf Twin: incl. ontbijt (single use)
146127: Moss Leaf Twin Deluxe, incl. ontbijt (single use)

Je vult de block code naar keuze in op de volgende website:www.wicc.nl/online-boeken. De block codes zijn gekoppeld aan het kamertype en geldend voor de periode: aankomst 20 maart 2025 en vertrek 21 maart 2025.

De kamertypen zijn op basis van beschikbaarheid (wie het eerst komt, het eerst maalt). Voor het boeken van een kamer voor een afwijkende periode of een ander kamertype kan je mailen naar: sales@wicc.nl (o.v.v. HGZO 2025).

Let op: de block codes zijn geldig tot 14 februari 2025. Zodra de block codes zijn vervallen kan je boeken op basis van beschikbaarheid (tegen dezelfde gereduceerde tarieven), in een mail naar sales@wicc.nl (o.v.v. HGZO 2025).

Je kunt je hotelkamer nog 24 uur voor dag van aankomst annuleren. Daarna zal hotel WICC de kamer in rekening brengen.

.

Accreditatie

Accreditatie is aangevraagd bij het Accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals.

Annuleringsvoorwaarden

Annulering van uw registratie dientschriftelijk te geschieden via HGZOcongres@amsterdamumc.nl. Bij annulering van uw registratie wordt €35,- aan administratiekosten in rekening gebracht. Na 14 februari 2025, bent u het volledige bedrag verschuldigd.

Social media

Je bent van harte welkom om lid te worden van onze LinkedIn groep Inspiratie voor docenten in het zorgonderwijs en opleiders in de zorg. Heb je vragen over inschrijven, aanmelden of wil je meer informatie over het congres? Stuur een e-mail aan HGZOcongres@amsterdamumc.nl.

Organisatie

Amsterdam UMC Conferences & Events
E: HGZOcongres@amsterdamumc.nl
T: 020 5668585

Algemene voorwaarden

Als u zich inschrijft voor dit congres, dan gaat u akkoord met de algemene voorwaarden van Amsterdam UMC Conferences & Events.

Programma

09.00-09.45 uur Ontvangst en registratie
09.45-10.00 uur Opening HGZO 2025
10.00-11.00 uur Gastspreker: Paul Iske
11.00-11.30 uur Pauze
11.30-13.00 uur Workshopronde 1
13.00-14.00 uur Lunch en informatiemarkt
14.00-15.30 uur Workshopronde 2
15.30-16.00 uur Pauze
16.00-17.30 uur Workshopronde 3
Vanaf 17.30 uur Borrel, diner, quiz en feest

09.00-09.30 uur Ontvangst en registratie
09.30-11.00 uur Workshopronde 4
11.00-11.30 uur Pauze
11.30-12.15 uur Gastspreker: Anne de la Croix
12.15-13.15 uur Lunch en informatiemarkt
13.15-14.45 uur Workshopronde 5
14.45-15.15 uur Pauze
15.15-16.45 uur Workshopronde 6
16.45-17.00 uur Afsluiting

Paul Iske

‘Beter is altijd anders, maar anders is niet altijd beter: leren van briljante mislukkingen.’

Samenvatting: Natuurlijk zit je vaak helemaal niet te wachten op dingen die mislukken. En zeker niet in de zorg. Maar in complexe omgevingen lopen dingen nu eenmaal niet altijd als gepland. En dan moet er vooral worden geleerd en moeten mensende geleerde lessen zelf in praktijk brengen en delen met anderen. Voor dat laatste is ‘faalintelligentie’ nodig, die ons in staat stelt voor, tijdens en na onze handelingen te reflecteren op zaken die anders kunnen lopen dan gehoopt of gedacht. Hiervoor heeft het Instituut 16 faalpatronen ontwikkeld, die in de presentatie worden toegelicht.

Een paar woordjes over mijzelf: Ik ben CFO (Chief Failure Officer) van het Instituut voor Briljante Mislukkingen, met als doel begrip te kweken voor het belang van experimenteren enlerenin een veranderende en complexe wereld. Ook ben ik deeltijdhoogleraar Individual & Organizational Learning aan de Universiteit Maastricht en visiting professor Knowledge-driven Innovation aan de Stellenbosch University (ZA). Daarnaast ben ik auteur van onder meer de boeken ‘Combinatorische Innovatie’ en ‘Instituut voor Briljante Mislukkingen’.

Meer info

Paul Iske

Anne de la Croix

Zombies, patiënten en perspectivistische lenigheid: hoe de mens niet mag ontbreken in het zorgonderwijs

Kent u reflectieve zombies? Vast wel. Het zijn studenten die braaf een reflectieverslag hebben geschreven, alle reflectiestapjes hebben doorlopen, maar die niet écht hebben gereflecteerd. Al het menselijke van de student is onzichtbaar geworden, terwijl het doel van de reflectie juist was om diep en persoonlijk te leren van ervaringen.

In deze lezing analyseer ik zombiegedrag als onbedoelde bijwerking van ons onderwijs en bespreek ik hoe we dan wél onderwijs kunnen ontwerpen waarbij de student als mens zichtbaar mag zijn. Persoonsgericht onderwijs leidt immers tot persoonsgerichte zorg. Maar als we de mens centraal stellen in ons onderwijs, lopen we tegen dilemma's aan: wat doen we met verschillen tussen studenten en docenten, wat doen we met emoties, wat doen we met toetsing? Ik bespreek mijn visie hierop, waarin ik reflectie herdefinieer als het trainen van perspectivistische lenigheid - het leren innemen van verschillende perspectieven. Patiënten en ervaringsverhalen kunnen hierbij een sleutelrol vervullen.

Wie ben ik? Ik werk als Universitair Docent bij de Huisartsopleiding Amsterdam UMC én bij de opleiding geneeskunde van de Vrije Universiteit. Mijn missie is het stimuleren van rijke reflectie, en het inzetten van patiënten en ervaringsverhalen in zorgopleidingen. Ik leid het project ‘Samen Zorgen Samen Leren’, waarbinnen ouders van zorgintensieve kinderen meedraaien in 11 vakken van 4 zorgopleidingen.

Meer info

Anne de la Croix