Leerlijnen Medische Communicatie
De afdeling Medische Psychologie biedt leerlijnen in Medische Communicatie aan. In overleg met opleiders of staf worden de belangrijkste thema’s en leerdoelen op het gebied van arts-patiënt communicatie bepaald.
De leerlijn bestaat meestal uit een combinatie van communicatietrainingen en intervisie. Tijdens een training presenteert de trainer de achtergrond, theorie en bevindingen uit onderzoek rond een thema en oefenen deelnemers vervolgens met eigen casuïstiek in gesprekken met een acteur. Voorbeelden van thema’s zijn informeren en structureren, slecht nieuws geven, samen beslissen, omgaan met emoties of motiverende gespreksvoering. Tijdens een intervisiebijeenkomst bekijken en bespreken deelnemers opnames van hun eigen gesprekken uit de praktijk.
Interesse in een communicatie leerlijn? Neem contact op met Marij Hillen:
m.a.hillen@amsterdamumc.nl
Voorbeeld leerlijn Complexe Familiegesprekken op de IC
De leerlijn ‘Complexe familiegesprekken op de IC’ is voortgekomen uit het door ZonMW gefinancierde FamICom project, een onderzoek naar de communicatie met de familieleden van ernstig zieke patiënten op de volwassenen, kinder en neonatologie IC.
De leerlijn bestaat uit kennissessies en trainingssessies. In de kennissessies (1,5 uur) behandelt een expert een specifiek thema gerelateerd aan complexe communicatie. In de trainingssessies (2 uur) gaan fellows in kleine groepen vaardigheden oefenen met trainingsacteurs. Een ervaren gedragswetenschapper van de afdeling Medische Psychologie geeft de training, samen met een stafarts van de IC en professionele trainingsacteurs. De eerste editie (2023-2024) van de leerlijn werd hoog gewaardeerd door de fellows. Zo beoordeelden fellows de relevantie van de trainingen voor hun dagelijks werk gemiddeld met een 8 of een 9. In januari 2025 gaat de tweede editie van de leerlijn van start.
Opmerkingen deelnemers
- ‘Kleinschalig. Goede acteurs. Interessante bijdragende powerpoints.’
- ‘Hele ‘informele’ setting, waardoor spanning van een gesprek voeren ‘en plein public’ afneemt.’
- ‘Ontspannen sfeer, prettige feedback van acteur en goed begeleid.’
- ‘Het op niveau krijgen van de training; als je meer ervaren was waren de gesprekken wat lastiger/anders ingestoken dan als je minder ervaring had. Feedback op maat.’
- ‘Zeer goede aanvulling op klinische praktijk.’
