Een doel is een droom met een deadline
Amsterdam UMC heeft nieuwe ambities geformuleerd. Nu begint het grote waarmaken. Stap 1 is keuzes en plannen maken, want een strategie is pas compleet als die niet alleen bestaat uit doelen maar ook uit gefundeerde plannen.
Stap 1A is concrete doelen bepalen. Een handige meetlat om doelen langs te leggen vormt het alom bekende S.M.A.R.T.:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realistisch
- Tijdsgebonden
Minder bekend is dat de Acceptabel in sommige gevallen beter vervangen kan worden door: Ambitieus, Actiegericht, Aanvaardbaar ofAanwijsbaar. In plaats van Realistisch is soms Relevant meer van toepassing.
Steeds vaker wordt er S.M.A.R.T.I.E.S. van gemaakt:
- Inspirerend
- Energiegevend of Ecologisch
- Sustainable (duurzaam)
Een speelse variant van Marc Lammers (Flow – van goed naar goud, 2015) is S.M.O.O.T.H.:
- Simpel
- Meetbaar
- Onacceptabel
- Onrealiseerbaar
- Tijdsgebonden
- Hilarisch
S.M.O.O.T.H en S.M.A.R.T. hebben vooral Meetbaar en Tijdsgebonden gemeen. Deze twee dingen zijn ook cruciaal: om te controleren of je op de juiste weg zit en of je hard genoeg gaat.
Tot slot twee waarschuwingen en een tip:
- 1) Houd plannen eenvoudig, want beter een goed plan nu dan een perfect plan later.
- 2) Maak niet overal projecten van, want sommige zaken moet je gewoon tussen de bedrijven door direct regelen. Laat echter ook niet na om als het zinvol is de projectmanagement-gereedschapskist open te trekken en in meer of mindere mate projecten op te tuigen.
- 3) Bestudeer Strategie=Executie (Jacques Pijl, 2017)
Succes.