Een frisse blik op onderwijs

Gepubliceerd op: Thu Jun 26 08:30:00 CEST 2025

Opleider Demi Tuijp is de jongste telg van de Amsterdam UMC Academie-familie. Haar onderwijservaring deed ze op buiten de zorg. Hierdoor kijkt zij met een open, frisse en, waar nodig, kritische blik naar het onderwijs, het curriculum en de innovaties van Amsterdam UMC Academie. “Vanuit mijn eigen nieuwsgierigheid stel ik de vragen waar anderen niet altijd bij stil staan.”

Demi speelt een actieve rol in diverse trajecten binnen de academie. Zo droeg ze bij aan de ontwikkeling van de tweejarige opleiding Zorgadministratie, coördineert ze de leergang Financieel management en bedrijfsvoering en werkt ze mee aan de herziening van de leergang Kraamverzorgenden. Daarnaast is ze betrokken bij de hervorming van het curriculum van de HGZO-masteropleiding. Ook maakt ze deel uit van het ontwikkelteam dat werkt aan de professionalisering van het digitale zelfstudiemateriaal voor alle (E)PA’s van de Amstel Academie en Amsterdam UMC Academie. In die hoedanigheid helpt ze bij het ontwikkelen van e-learnings, kennisclips en andere digitale opdrachten die de zelfstudie uitdagender maken en voorbereiden op de verdiepende fase.

Verrijking
Over die digitalisering en vooral de samenhang tussen het digitale zelfstudieonderwijs en het fysieke onderwijs zegt ze: “Het is een verrijking. Het maakt het aantrekkelijker en vooral helderder. Het zorgt ervoor dat studenten al zijn voorbereid voorafgaand aan de lessen, waardoor ze ook echt kunnen verdiepen. Dit werkt veel beter dan dat de docent tijdens de les alleen maar staat te zenden.”

Onderwijs aan de achterkant

Voordat Demi twee jaar geleden bij Amsterdam UMC Academie terechtkwam, werkte ze als onderwijskundige en coördinator van een aantal hbo-opleidingen bij NCOI. Hoewel ze zich ook daar bezighield met volwassenonderwijs – een doelgroep die haar meer trekt dan pubers op een middelbare school, biecht ze op – was dat een compleet andere wereld. “NCOI is een grote commerciële instelling. Naast het coördineren van opleidingen werkte ik mee aan de inhoud ervan. Maar alles moest passen binnen één format. Ik kon er mijn creativiteit niet kwijt. Bovendien was ik vooral bezig met het maken van onderwijs aan de achterkant, maar zag ik nooit wat er in de praktijk met het materiaal gebeurde.”

“Vanuit mijn eigen nieuwsgierigheid stel ik de vragen waar anderen niet altijd bij stil staan.”


Betrokken bij de praktijk
Bij Amsterdam UMC Academie is dat heel anders. Hier komt haar creativiteit wel tot zijn recht. Net als haar nieuwsgierigheid, haar analytisch denken en haar wil om altijd het bredere plaatje te zien. Daarbij was ze altijd al geïnteresseerd in de zorg. Dus eigenlijk komt alles hier samen in één baan. Bovendien is ze veel meer betrokken bij de praktijk. Bijvoorbeeld door soms daadwerkelijk aanwezig te zijn bij de lessen om te kijken: werkt het wel wat ik heb bedacht? “Dan de positieve reacties horen of sleutelen aan de onderdelen die wat minder positief beoordeeld worden; dat is super leuk. Door het met eigen ogen te zien, weet je dus ook aan welke knoppen je moet draaien. Zo creëer je ook onderwijs waar je zelf achter staat.”

Die betrokkenheid voelt ze ook door de nauwe samenwerking met de, in haar ogen, bevlogen collega’s. “Collega’s die uit de praktijk komen, een echt zorghart hebben en weten waar ze het over hebben. Het is heel fijn om met hen samen te werken aan het optimaliseren van onderwijs en hier vooral ook de tijd voor te kunnen nemen.”

Kwaliteitsslag
Daarbij geeft ze wel toe dat praktijkmensen, ook al zijn ze didactisch geschoold, de neiging hebben direct te kijken naar hoe het op de werkvloer uitgevoerd moet worden. Of dat ze te vanzelfsprekend voor een bepaalde methode kiezen. Juist daar komen haar blik van ‘buiten’ en haar leeftijd van pas. “Ik bekijk het enkel met een onderwijskundig oog. Daarbij ben ik vaak de jongste van het team en kan ik makkelijk de rol van de student aannemen. Het is immers voor mij nog niet zo lang geleden dat ik dat was”, lacht ze. “Maar daardoor stel ik dus ook andere vragen. Zoals: is het wel begrijpelijk als we het zo beschrijven? Moet het zo uitgebreid of verzuipt een student juist en wordt het een puzzel?”

Ook houdt ze haar collega’s scherp door hen kritisch te bevragen over bijvoorbeeld gekozen werkvormen, de manier van toetsen en over wat ze weten van hun doelgroep en wat hun leerdoelen zijn. Het is wat haar betreft een van de belangrijkste rollen van onderwijsontwikkelaars “Steeds nieuwsgierig blijven en jezelf bevragen: waarom doen we dit zo? Dat maakt dat we echt die kwaliteitsslag kunnen maken.”

Lees het hele Amsterdam UMC Academie magazine: "Onderwijs in ontwikkeling: loslaten en doorontwikkelen" over de continue veranderingen binnen onderwijs en zorg. Van digitalisering en curriculumherziening tot AI en leiderschap – hoe blijven we leren en verbeteren?

Gepubliceerd op: Thu Jun 26 08:30:00 CEST 2025