In ontwikkeling: database voor zelfstudiemateriaal
Eén grote database met professioneel, flexibel en vooral aantrekkelijk digitaal zelfstudiemateriaal voor alle (Entrustable) Professional Activities, voor zowel deelnemers bij Amsterdam UMC Academie en studenten aan de Amstel Academie; dat is de stip aan de horizon van het Ontwikkelteam. Onderwijskundig adviseur en ontwerper Ingena Visser leidt dit team.
Om bij het begin te beginnen vertelt Ingena: “Aan alle deelnemers van ons onderwijs aan Amsterdam UMC Academie en de Amstel Academie willen we een vaste structuur aanbieden. Studenten starten met voorbereidende digitale zelfstudie, volgen daarna verdiepend onderwijs in de klas en krijgen vervolgens simulatieonderwijs. En studenten aan de Amstel Academie, die onderwijs in EPA’s volgen, gaan tot slot de praktijk in om daar ook de beroepsactiviteit toevertrouwd te krijgen. Hoe gestructureerder namelijk het aanbod, hoe flexibeler het onderwijs te volgen is. Die conclusie hebben we inmiddels wel kunnen trekken. Dat betekent wel dat alles goed op elkaar aan moet sluiten. Het ontwikkelteam is in het leven geroepen om in die eerste stap – het zelfstudiemateriaal - een professionaliseringsslag te maken. Dit is de basiskennis die nodig is om de verdiepende lessen en het simulatieonderwijs daarna te kunnen volgen.”
Eén grote database

“Helemaal tot in de puntjes verzorgd…Het moet voldoen aan verschillende kwaliteitscriteria”
Hoge kwaliteit
“En helemaal tot in de puntjes verzorgd,” zegt Ingena. “Het moet voldoen aan verschillende kwaliteitscriteria. Zowel wat betreft beeld en geluid als inhoudelijk. Het moet professioneel ogen en aantrekkelijk en uitdagend zijn, wil je studenten en deelnemers motiveren het ook echt te volgen. Daarbij moet het perfect aansluiten op de verdiepende lessen. En de doelstellingen behalen die in samenspraak met de betreffende docent of opleider zijn vastgesteld.”
Grote slagen
Het afgelopen jaar heeft het team flinke stappen gezet. Zo vond een inventarisering plaats van al het bestaande materiaal en bracht het team alle onderwijsdoelstellingen per EPA in kaart. Daarbij onderzochten ze welke voorbereidende basiskennis nodig is om de verdiepende lessen te kunnen volgen. Welke digitale werkvorm hier het beste bij past. Deze basis is de opmaat naar de volgende stap: de daadwerkelijke ontwikkeling. Om direct een grote slag te kunnen slaan start het team met het materiaal voor de specifieke EPA’s die bij meerdere opleidingen gebruikt worden. Zoals de EPA’s binnen de spoedeisende zorg. In een pilot zal vervolgens de bruikbaarheid van het materiaal getest worden.
Creatief team
Wanneer de gehele database gereed is, is lastig te zeggen, vertelt Ingena. Niet alleen omdat de klus zeer omvangrijk is, ook omdat het team maar een beperkt aantal uren beschikbaar is. Alle teamleden – opleiders en onderwijskundigen van zowel Amstel Academie als Amsterdam UMC Academie – zijn hiervoor één dag in de week vrijgesteld. Daarbij zijn de teamleden zelf verantwoordelijk voor alles wat er komt kijken bij het ontwikkelen van het studiemateriaal. Zo hebben ze zich eerst moeten bekwamen in verschillende bewerkingsprogramma’s, zoals Adobe illustrator en Articulate Storyline. Bijvoorbeeld om afbeeldingen te kunnen maken om rechtenvrij te werken, of bewegend beeld te maken. Maar ze hebben ook geleerd scripts te schrijven, video’s op te nemen en voice-overs in te spreken. “Gelukkig hebben we een groep heel creatieve mensen die dit echt leuk vindt om zich hiervoor in te zetten,” aldus Ingena. “Maar het kost dus wel tijd.”
Lees het hele Amsterdam UMC Academie magazine: "Onderwijs in ontwikkeling: loslaten en doorontwikkelen" over de continue veranderingen binnen onderwijs en zorg. Van digitalisering en curriculumherziening tot AI en leiderschap – hoe blijven we leren en verbeteren?