Leren wat jíj wil bij Springlab

Gepubliceerd op: Thu Jul 08 09:20:00 CEST 2021

Het is dinsdagavond, even voor 19 uur, als 30 studenten van de Faculteit der Geneeskunde VU hun camera en microfoon aanzetten. Na de zomer is Springlab een feit. Vanaf dan kan je als student in het klinisch trainings centrum facultatief onderwijs volgen. Welke lessen zijn dit dan? Dat bepalen studenten zélf. Zij kiezen wat ze extra willen leren. Om warm te draaien houden we alvast een les.

Deze eerste Springlab les is een interactieve les en gaat over het lezen en interpreteren van de X-thorax, een longfoto. Lisanne Brunekreeft is radioloog bij Amsterdam UMC en deelt meteen haar belangrijkste advies dat ze ook altijd meegeeft aan aiossen: “Ga systematisch te werk. Zo maak je de kans zo klein mogelijk dat je iets over het hoofd ziet.”

Student minded

Springlab is opgezet voor en door geneeskundestudenten. Er wordt extra onderwijs aangeboden voor studenten zodat ze onderwijs krijgen wat ze willen leren. En dat geheel student minded. Uiteindelijk gaan studenten het ook zelf organiseren. Coassistent en organisator Dylan Allard: “We ontwikkelen verbredend en verdiepend onderwijs voor bachelor- en masterstudenten. Deze keer nog via Zoom, maar vanaf eind september gaan we over naar live workshops in het KTC”.

Elke maand zal een andere les worden aangeboden. En de eerste contouren van de lesinhoud worden al zichtbaar. Uit brainstormsessies met de Co-raad en studenten die random zijn uitgenodigd worden thema’s gefilterd. Van spoedeisende hulpgeneeskunde, drugs en verslaving, mentale gezondheid tot tuchtrecht en duurzaamheid. Rahul Bhoera, student en actief betrokken bij Springlab: “Op Studioo VU gaan we met polls meten waar de behoefte van studenten liggen. Op basis daarvan bepalen we wat, maar ook hoe studenten de extra stof aangeboden willen krijgen”.

Man van 48 jaar met hoestklachten
Tijdens de Springlab les moedigt Brunekreeft de deelnemers aan om mee te denken: “Roep vooral wat er in je opkomt, het gaat erom dat je er wat van leert.” Op het scherm verschijnt een longfoto van een man van 48 jaar met hoestklachten. Aan de hand van deze en andere casussen leert Brunekreeft de groep waar je zoal op let: “Je werkt altijd van buiten naar binnen. Is het de juiste patiënt die ik voor me heb? Is er genoeg röntgenstraling gegeven?”

Bloed of lucht

Een van de geneeskundestudenten vraagt zich hardop af hoe je een tube van een maagsonde onderscheidt. “Een hele goeie vraag”, reageert Brunekreeft. “Soms heeft een patiënt inderdaad meerdere ‘lijnen’ door zijn borst lopen, “dan is het helemaal lastig.” Op een volgende foto is rechts naast de ribbenkast een zwarte vlek te zien. “Het is geen bloed,  maar wat is het wel?” vraagt Brunekreeft. Geneeskundestudent Noureddine Achab geeft het juiste antwoord: “Het zou lucht kunnen zijn, uit de longen?”

Radiologie als specialisme

Als tegen 20.30 uur de laatste casus is besproken zijn de deelnemers ook erg nieuwsgierig naar radiologie als beroep. “Hoe is het om iemand te zien die in een terminale fase van zijn leven zit?” vraagt een van de studenten.

Brunekreeft: “Dat is heel lastig om te zien. Ik zie de hele dag veel thoraxfoto’s voorbij komen van (jonge) patiënten met een vergevorderd stadium van longkanker. Amsterdam UMC is een groot tertiair centrum voor uitbehandelde patiënten die soms een experimentele behandeling ondergaan. Het maakt het voor jou als radioloog misschien iets makkelijker omdat je wat meer op afstand zit.”

Veel covidpatiënten

Brunekreeft, zelf ook opgeleid aan de Faculteit der Geneeskunde VU: “Een dag op de radiologie is erg divers. Ik doe thorax, cardio (scans van het hart) en acute radiologie en ben verder gespecialiseerd in de borstradiologie. Afgelopen anderhalf jaar zagen we veel covidpatiënten voorbij komen. Samen met aiossen bespreek ik ’s ochtends bijvoorbeeld de scans van IC-patiënten voor. In de middag heb ik veel multidisciplinaire overleggen.”

Meer radiologie in het curriculum

“Naast mijn werk voor het ziekenhuis, ben ik verantwoordelijk voor het radiologiedeel van het geneeskundecurriculum. Ik wil me er hard voor maken dat er meer ruimte komt voor beeldvorming in de bachelor en master. Het is mijn missie om meer radiologie in het curriculum te krijgen.” 

Springlab op Studioo VU

Wil jij meer weten over Springlab en welke thema’s straks de revue zullen passeren? Hou dan Studioo VU in de gaten. Je vindt daar straks alles over Springlab: de lessen, het team van Springlab en de wijze van aanmelden voor de workshops.

Gepubliceerd op: Thu Jul 08 09:20:00 CEST 2021