Metamorfose - Perpetuum mobile van leren en ontwikkelen

Gepubliceerd op: Mon Mar 22 08:30:00 CET 2021

VUmc Academie heeft de afgelopen periode benut om onderwijsontwikkeling een nieuwe en stevige impuls te geven. Door steeds feedback te verwerken van cursisten, docenten en samenwerkingspartners, gebruik te maken van nieuwe methoden, inzichten en intern en extern aanwezige expertise, ontstaat het perpetuum mobile van leren en ontwikkelen door het jaar heen. Dit heeft geleid tot nieuwe trajecten en samenwerkingen en bestaande opleidingen in een volledig nieuw, modern jasje. Lees over deze nieuwe scholingen in het nieuwste VUmc Academie magazine “Metamorfose”.

Palliatieve zorg: een continue cirkel van leren en ontwikkelen
Vanaf dit voorjaar biedt VUmc Academie een geheel nieuw scholingsconcept voor verzorgenden en verpleegkundigen in de palliatieve zorg. Een blended learning van FiniVita, onderdeel van Stichting Leerhuizen Palliatieve Zorg, bestaande uit een e-learning, interactieve sessies en reflectie en borging op de werkvloer. Jojanneke van Staveren, opleider en onderwijsadviseur, Daniëlle van der Weij, senioropleider & programmacoördinator Palliatieve Zorg, beiden VUmc Academie, en Jennifer Dekker, directeur a.i. FiniVita waren betrokken bij de nieuwe scholing.

Voortplantingsgeneeskunde: veel meer toegespitst op het werk van de verpleegkundige
De cursus Voortplantingsgeneeskunde voor verpleegkundigen van VUmc Academie is ook geheel herzien. Waarom was herziening nodig? Wat is er anders dan voorheen? We vroegen het Claudia Kruider, senior verpleegkundige IVF-poli in het Amsterdam UMC en Angelique Bremer-Cornet, opleider bij VUmc Academie, beiden lid van de scholingscommissie die zich bezighield – en houdt – met de didactische en inhoudelijke vormgeving.

Klinisch Redeneren voor verpleegkundigen: het belang van het totaalplaatje
Klinisch redeneren door verpleegkundigen krijgt in Nederland, en daarbuiten, steeds meer aanzien. De beste manier om verpleegkundigen hierin te scholen en ervoor te zorgen dat in de toekomst íedere verpleegkundige het klinisch redeneren beheerst, is door Amstel Academie en VUmc Academie in vele pilots onderzocht en doorontwikkeld. In de Verpleegkundige Vervolgopleidingen is klinisch redeneren inmiddels een vast onderdeel. De rode draad zelfs. Voor onder meer ziekenhuizen en wijk- en verpleeghuizen verzorgde VUmc Academie maatwerktrajecten. Vanaf dit voorjaar biedt de academie ook vrij toegankelijk open aanbod Klinisch Redeneren voor verpleegkundigen. In drie opeenvolgende modules: Basis, Gevorderden en Time-Out-trainer. Volgens Fred Weiland en Margreet van der Pol, beiden vakdocent Klinisch Redeneren, is het totaalplaatje daarbij essentieel.

COSTA Interprofessioneel: elkaar snappen, daar draait het om
Effectievere samenwerking in complexe interprofessionele situaties door betere communicatie,  wederzijds begrip en inzicht in andermans professie; dat is het doel van de nieuwe eendaagse training COSTA Interprofessioneel voor AIOS en verpleegkundigen. Onderwijskundige Cora Visser is binnen IOO verantwoordelijk voor het uitrollen van het interprofessioneel leren en betrokken bij de ontwikkeling van de training.

Training Financieel Management & Bedrijfsvoering voor leidinggevenden
Iedereen met een leidinggevende functie binnen een ziekenhuis heeft te maken met financiën. Willemien van den Hoven, adviseur leiderschap en organisatieontwikkeling bij HR en Gerda Blom, coördinator onderwijs domein Health Information Management (HIM) bij VUmc Academie, leggen uit waarom inzicht in en kennis van de financiële werkprocessen binnen de zorg en de eigen instelling noodzakelijk zijn. De training Financieel management & bedrijfsvoering biedt leidinggevenden binnen Amsterdam UMC de benodigde handvatten. Vanaf juni dit jaar in een geheel herziene versie.

Nieuwe hbo+-opleiding Zorgadministratie: Blended, modulair en vooral praktisch
Nieuwe regels, digitalisering, zorg op afstand, integrale capaciteitsplanning; de zorgadministratie wordt steeds complexer en de lijst van benodigde competenties steeds langer en specifieker. Hoog tijd dus om ook het Zorgadministratief onderwijs te herzien en beter te laten aansluiten op de praktijk. In samenwerking met in- en externe experts, waaronder hoofden zorgadministratie, brancheorganisaties NFU en NVZ, onderwijskundigen en oud-deelnemers, werkt VUmc Academie aan de vormgeving van een geheel nieuw curriculum. In eerste instantie alleen van de hbo+-opleiding; in een later stadium, mits er in het veld behoefte aan is, volgt de mbo-variant.

Lees alles over het (her)ontwerpen van scholingen bij VUmc Academie in het nieuwe VUmc Academie magazine “Metamorfose - Perpetuum mobile van leren en ontwikkelen"

Gepubliceerd op: Mon Mar 22 08:30:00 CET 2021