Nieuw magazine Amsterdam UMC Academie: “Onderwijs in ontwikkeling: loslaten en doorontwikkelen”
Onderwijs en zorg zijn continu in beweging. Dit vormt de rode draad in het nieuwste magazine van Amsterdam UMC Academie, dat volledig in het teken staat van loslaten en doorontwikkelen. Van digitalisering en curriculumherziening, tot de rol van kunstmatige intelligentie en ‘feedbackgeletterdheid’ – hoe blijven we leren en verbeteren? Dit magazine biedt inspirerende verhalen van collega’s die bijdragen aan de toekomst van zorgonderwijs.
Naar magazine "Onderwijs in beweging: loslaten en doorontwikkelen"
Een nieuw hoofdstuk: wisseling van de wacht bij de academie
Na dertien jaar neemt Christien van Santen afscheid als manager van Amsterdam UMC Academie. Ze draagt het stokje over aan Charlotte Boudestein, die met haar achtergrond in neuropsychologie en onderwijskunde uitkijkt naar haar nieuwe rol. In een openhartig interview blikt Christien terug op een dynamische periode vol digitale innovaties en veranderende zorgbehoeften. Charlotte ziet de overstap als een natuurlijke volgende stap: “Hier komen mijn twee passies samen.”
Vernieuwing van de master Docent Hoger Gezondheidszorg Onderwijs (HGZO)
Per september 2026 wordt de master Docent HGZO vernieuwd. De opleiding krijgt een thematische opzet waarin de focus per semester verschuift van micro naar meso naar macro. Met kortere modules en meer keuzevrijheid in onderzoeksmethoden wordt flexibiliteit een speerpunt. Stan Buis en Anne Spitse, die betrokken zijn bij de herziening, benadrukken dat de kwaliteit gewaarborgd blijft en dat actuele thema’s zoals AI in het onderwijs extra aandacht krijgen.
Afscheid na 40 jaar in zorgonderwijs
Liesbeth Neeskens, opleider en adviseur, neemt na meer dan 40 jaar afscheid. Haar loopbaan begon als verpleegkundige, maar haar passie voor onderwijs bracht haar verder. Ze was medeoprichter van de opleiding Didactiek voor onderwijs in de zorgpraktijk en heeft talloze docenten begeleid. Haar motto? “Kijk altijd naar mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden.”
De kunst van het loslaten: leiderschap en persoonlijke ontwikkeling
Voor professionals die geconfronteerd worden met complexe veranderingen en toenemende verantwoordelijkheden, biedt Amsterdam UMC Academie de leergang ‘De kunst van het loslaten’. Trainers Stéphanie van Item-Bakker en Marcel Bruist begeleiden deelnemers in authentiek leiderschap en persoonlijke groei. Deelnemers leren hoe ze belemmerende gedachten kunnen doorbreken en zich kunnen focussen op wat écht belangrijk is.
Digitale zelfstudie: een nieuwe database in ontwikkeling
Amsterdam UMC Academie werkt samen met de Amstel Academie aan een uitgebreide database met digitaal zelfstudiemateriaal voor ruim 200 (Entrustable) Professional Activities - (E)PA’s. Onderwijskundig adviseur Ingena Visser legt uit: “We willen studenten een vaste structuur bieden: eerst digitale zelfstudie, dan verdieping in de klas en vervolgens simulatieonderwijs.” De database omvat e-learnings, video’s, animaties en interactieve opdrachten die docent-, plaats- en tijdsonafhankelijk zijn. Een pilot test binnenkort de bruikbaarheid van dit materiaal.
Voorbereiding op pensioen: TIPZ-training biedt houvast
Binnen Amsterdam UMC gaat de komende jaren 10% van de medewerkers met pensioen. De training TIPZ (Toekomst na en Inzicht in Pensioen met Zingeving), ontwikkeld door Daniëlle van der Weij en Ingrid Christiaans, helpt medewerkers bij deze overgang. In vier dagdelen komen thema’s als financiën, sociale relaties, gezondheid en toekomstplannen aan bod. “We willen praktische tools en inzichten meegeven,” aldus Daniëlle. De training staat ook open voor jongere collega’s die alvast willen nadenken over hun toekomst.
Frisse blik op onderwijsinnovatie
Demi Tuijp, een van de nieuwste aanwinsten van Amsterdam UMC Academie, brengt een kritische en frisse blik op onderwijsinnovaties. Met ervaring buiten de zorg stelt ze vragen die anderen soms over het hoofd zien. Ze werkt onder andere aan de opleiding Zorgadministratie, de leergang Financieel management en de herziening van het curriculum voor kraamverzorgenden. “Het digitale aanbod zorgt voor betere voorbereiding, zodat studenten in de klas echt de diepte in kunnen.”
Meer lezen?
Benieuwd naar deze inspirerende verhalen? Lees het volledige magazine “Onderwijs in ontwikkeling: loslaten en doorontwikkelen”. Wil je op de hoogte blijven van ons opleidingsaanbod en nieuws? Meld je aan voor onze nieuwsbrief via onderwijscommunicatie@amsterdamumc.nl.
Blijf altijd NieuwsLerig