Beleidsstage bij de AWJG: ‘een grote leertuin’

Gepubliceerd op: Tue May 03 15:11:00 CEST 2022

AIOS jeugdgezondheidszorg Jonneke Hollanders liep in 2021 stage bij de AWJG. Het was voor het eerst dat een AIOS een beleids- en adviesstage deed bij ons. ‘Het was leerzaam om te zien hoe er in de AWJG, Sociale Geneeskunde en JGZ gedacht en gehandeld wordt. Als de JGZ meer tijd en aandacht aan onderzoek zou besteden, wordt ze een serieuze onderzoekspartner.’

Een leerzame advies- en beleidsstage

‘Ik vond mijn stage bij de AWJG heel leuk en interessant. Ik heb veel geleerd over hoe onderzoek opzetten en uitvoeren werkt binnen de jeugdgezondheidszorg.’ Jonneke promoveerde eerder bij kindergeneeskunde en ze is nu in opleiding voor jeugdarts bij TNO. Ze kijkt positief terug op haar beleids- en adviesstage bij de Academische Werkplaats Jeugd en Gezondheid. Een primeur: ze was de eerste AIOS die er een beleidsstage deed. Ze onderzocht de samenwerking tussen alle aangesloten organisaties.

Jonneke tijdens de workshop over de resultaten van haar onderzoek
Jonneke tijdens de workshop over de resultaten van haar onderzoek

Leertuin

‘De AWJG bestaat al een tijdje. Ik heb in eerste instantie de bevorderende en belemmerende factoren uitgezocht voor onderzoek doen en academisering in de JGZ. Daarna heb ik me gericht op manieren om de samenwerking binnen de AWJG en de aangesloten organisaties te verbeteren. Op grond daarvan heb ik een advies uitgebracht, met de hoop dat de AWJG hierdoor beter kan functioneren, een betere eenheid vormt én zich beter kan profileren.’

‘Het was een grote leertuin qua onderzoek en beleid. Ik kwam erachter dat ik wat dat betreft nog veel kan leren: Hoe vorm je je eigen beeld voordat je beleid gaat opzetten? Hoe kom je er achter wat andere mensen vinden? En hoe kom je dan samen tot een oplossing? Er kunnen in theorie een heleboel ideeën zijn, maar de uitvoering in de praktijk is lastig.’

Stage in coronatijd: verrassend en uitdagend

‘Wat ik verrassend vond, is dat iedereen die ik sprak individueel erg enthousiast was over het doen van onderzoek. Ik had verwacht dat JGZ-professionals onderzoek als bijzaak zouden beschouwen, maar dat dacht eigenlijk niemand.’ Op organisatieniveau kwam dit enthousiasme minder naar voren. ‘Ik weet niet precies waar het dan vastloopt. Ik denk dat het voornamelijk door gebrek aan tijd en geld komt. En het is moeilijk om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, zowel binnen één organisatie, laat staan als je met meerdere JGZ-organisaties samenwerkt.’

Het was voor Jonneke een uitdaging om een goed beeld te krijgen van hoe de AWJG precies werkt en wat er al gedaan is of wordt. Ze merkte hoe traag dingen soms gaan met verschillende grote organisaties, die allemaal hun eigen belang en profiel hebben. Bovendien liepen de werkzaamheden binnen de AWJG anders vanwege de coronapandemie. De GGD-en hadden hun handen vol aan het coronabeleid en de JGZ moest alle zeilen bijzetten. Ook de combinatie met Jonnekes zwangerschapsverlof maakte het anders; ze hakte de stage in twee delen, voor en na haar verlof.  

Ruimte voor nieuwe AIOS

Jonneke hoopt dat haar onderzoek de AWJG aanzet tot nieuwe of andere acties. Volgens haar is een beleidsstage nuttig voor de AWJG: ‘Het is altijd fijn als een buitenstaander bestaande patronen kan zien en benoemen.’ Ze heeft haar bevindingen gedeeld met alle lokale coördinatoren en leden van de stuurgroep. In een workshop hebben zij daarna verder nagedacht over het verbeteren van de samenwerking.

Jonneke: ‘Er is zeker plek voor een nieuwe AIOS om dit verder uit te werken: wat kan de AW verder nog doen om onderzoek te bevorderen? Er zijn nog zoveel mogelijkheden en ideeën, ik heb me nu enkel gericht op de samenwerking. En ook wat dat betreft was ik nog niet klaar!’

Jonneke raadt zo’n beleids- en adviesstage bij de AWJG aan voor andere AIOS. ‘Het heeft me geleerd om een open houding te hebben en mijn eigen ideeën op de achtergrond te zetten voor meer hoor- en wederhoor. Als je interesse hebt in en affiniteit met onderzoek, dan is dit een hele leuke combinatie tussen onderzoek en beleid.’

‘Wat ik geleerd heb, neem ik mee naar mijn eigen organisatie’

De structuur en cultuur binnen de Academische Werkplaats hebben Jonneke geholpen met het opzetten van haar eigen onderzoek toen ze eenmaal terug was in de praktijk. ‘Ik wilde weten hoe de onderzoekspaden binnen mijn organisatie (GGD Hollands Midden) lopen, maar dat wist bijna niemand. Ik ben gewoon gestart en breng de route in kaart terwijl ik op weg ben.’ Binnen een academisch ziekenhuis zijn de onderzoekspaden veel duidelijker. ‘Voor iemand zonder ervaring, is onderzoek opzetten binnen een GGD denk ik heel lastig. Ik weet door mijn onderzoekservaring waar ik op moet letten, dus daarom probeer ik nu een protocol/handleiding op te stellen.’

Gepubliceerd op: Tue May 03 15:11:00 CEST 2022