Samen aan de koffie tijdens de digitale cursus

Gepubliceerd op: Thu May 28 10:26:00 CEST 2020

Digitaal onderwijs is voor zowel docenten als cursisten vaak een nieuwe ervaring. Dat gold ook voor de opleiders en deelnemers van de cursus klinische gangbeeldanalyse. Hun belangrijkste tip: doe het samen!

Online een cursus volgen hoeft niet te betekenen dat je in je eentje achter je beeldscherm zit. Twee revalidatieartsen en een fysiotherapeut volgden onlangs een tweedaagse module van de cursus klinische gangbeeldanalyse van VUmc Academie met z'n drieën tegelijk. Ze deden dat bij hun werkgever, revalidatiecentrum De Vogellanden in Zwolle. Ook veel deelnemers elders in Nederland deden mee in groepjes. 'Wij moedigen dat ook aan', vertelt revalidatiearts en opleider Prof. Annemieke Buizer, 'want in de praktijk werken ze ook vaak in multidisciplinaire teams.'

Twee beeldschermen optimaal
Voor de drie medewerkers van De Vogellanden was het de eerste keer dat ze op deze manier onderwijs volgden. Fysiotherapeut Dineke Schipper was aanvankelijk helemaal niet zo enthousiast over het idee. 'Ik heb liever face-to-face contact maar het viel me erg mee. Onze ICT-afdeling had het geweldig geregeld!' Er was een groot scherm waarop de docenten hun presentaties gaven en cases lieten zien en op hun eigen beeldschermen konden de deelnemers de tekst in hun reader bijhouden. Revalidatiearts Ilse Lankhorst vond dat een ideale constructie. Daarom zou ze iedereen die Zoomonderwijs volgt aanraden om met twee beeldschermen te werken: 'Een om de gehele Zoom meeting te volgen en de andere voor je eigen werk en aantekeningen.' Alle drie de deelnemers vonden het ideaal dat ze met elkaar in één ruimte zaten. Revalidatiearts Loïs Vrijenhoek: 'Je kunt met elkaar discussiëren en overleggen.' Voor de deelnemers die wel in hun eentje zaten waren er de zogeheten Breakoutrooms, een faciliteit binnen Zoom waarin mensen met elkaar kunnen samenwerken.

Erg wennen
Ilse Lankhorst miste wel het sociale aspect van het contact met docenten. Ook docent Marjolein Piening, die als laborant van het bewegingslab de cases aandraagt voor de cursus, moest erg wennen: 'Het is een gekke situatie dat je tegen een beeldscherm praat en geen reactie krijgt. En ook al heb je iedereen in beeld via Zoom, dan kun je toch niet goed van de gezichten aflezen of de mensen begrijpen wat je vertelt.' Daar komt bij dat vragen stellen ook wat minder makkelijk gaat tijdens zo'n digitale les. Fysiotherapeut Dineke Schipper vond dat wel een beperking.

Oefening baart kunst
De tweede dag verliep de interactie alweer wat gemakkelijker dan de eerste, zeggen zowel docenten als deelnemers. Ook werd er wat meer tijd ingeruimd om even de benen te strekken en thee of koffie te drinken. En dat was er, met lekkers erbij, in de vorm van een 'goodie-bag' die van tevoren naar alle deelnemers was gestuurd. Docent Annemieke Buizer: 'Voor iedereen eenzelfde koffiebeker, lekkere koek en chocola. Zo drink je toch nog samen koffie, waar je ook zit in Nederland, alleen of in groepjes. Dat schept toch een band!'     

De cursus klinische gangbeeldanalyse is bedoeld voor behandelaars van kinderen met cerebrale parese (CP), zoals fysiotherapeuten, revalidatieartsen en orthopedisch instrumentmakers. De nadruk ligt op het analyseren van problemen met het lopen, een belangrijk en complex aandachtspunt bij kinderen met CP.

Gepubliceerd op: Thu May 28 10:26:00 CEST 2020